'Meer luchtvaartpassagiers hebben recht op compensatie'

In 2015 zijn er in Nederland meer gedupeerde luchtvaartpassagiers geweest dan in 2014 en een groter gedeelte had ook recht op compensatie, blijkt uit cijfers van EUclaim.

Het aantal gedupeerde passagiers is vorig jaar toegenomen met 1,4 procent. Het aantal vertragingen waarbij passagiers daadwerkelijk recht hadden op compensatie steeg met 2,7 procent.

EUclaim noteert alleen incidenten waarbij vluchten zijn geannuleerd of waarbij de vertraging langer dan drie uur is.

Meer vluchten

Een mogelijke verklaring voor de toename is een stijging van het aantal vluchten van en naar Nederland. Wanneer er meer vluchten plaatsvinden, stijgt ook het aantal incidenten.

Specifiek bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen steeg het aantal mensen dat recht had op een compensatie minder hard dan het totaal aantal incidenten. Een verklaring voor dit verschil zijn de slechte weersomstandigheden van vorig jaar. Zo was er in het voorjaar van 2015 sprake van harde wind, op 25 juli een zonnestorm en in november zware mist.  

Wanneer een vlucht vertraging oploopt of zelfs wordt geannuleerd vanwege slechte weersomstandigheden, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om de reizigers financieel te compenseren.

Luchtvaartmaatschappijen

Het aantal incidenten nam vorig jaar het meest toe bij Easyjet, namelijk met 71,2 procent. Dat is omgerekend ongeveer één incident per dag. Bij KLM steeg het aantal incidenten met 45,4 procent. Dat zijn voor KLM ongeveer acht incidenten per dag.

Transavia, Corendon en TUI laten in vergelijking met 2014 een minder grote stijging zien. TUI heeft met 9,2 procent de laagste stijging van het aantal incidenten. Dit zijn voor TUI ongeveer twee incidenten per week.

Lees meer over:

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.

Spaartaks

Spaartaks
Wanneer wordt belasting op spaargeld eerlijker?

Overstappen

Overstappen
 Zorgpolissen veranderen, toch wisselt meerderheid niet van verzekering.
Tip de redactie