Boodschappen niet duurder door fusies supermarktketens

Fusies van supermarktketens hebben geen effect gehad op de prijzen van boodschappen.

Dat blijkt dinsdag uit onderzoek in opdracht van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Voor het onderzoek is gekeken naar drie grote fusies tussen 2009 en 2012. Daar waren honderden fillialen van Jumbo, C1000 en Super de Boer bij betrokken.

Volgens ACM strijden supermarkten op lokaal niveau nauwelijks om de laagste prijs. De prijzen worden voornamelijk landelijk vastgesteld. 

Vanwege de fusies moesten supermarkten in bepaalde steden of dorpen aan een concurrent verkocht worden, zodat er genoeg variatie in aanbod zou blijven. Tussen 2009 en 2012 ging het om meer dan twintig winkels.

"Op die manier heeft de consument keuze overgehouden en is de concurrentie tussen supermarkten in stand gebleven", aldus ACM.

"Consumenten hebben in hun supermarkt meer te kiezen als er na een fusie meer verschillende supermarkten in een plaats overblijven. Het gaat dan vooral om meer producten binnen één categorie."

Verder blijkt in vrijwel alle fillialen het assortiment na de fusie veelzijdiger te zijn geworden. In gemeenten waar door de fusie het aantal verschillende supermarkten is afgenomen, nam de variëteit in het assortiment minder toe.

Lees meer over:
Tip de redactie