Achmea geeft premiekorting voor data van klant

Achmea gaat verzekerden een premiekorting aanbieden als zij bereid zijn data te leveren aan de verzekeraar.

Daarover schrijft Het Financieele Dagblad (FD) donderdag.

Achmea, de grootste verzekeraar van ons land, wil meetkastjes installeren in huizen en auto's van klanten. Als mensen veiliger leven, kan de schadelast omlaag, is het idee.

Voor de inboedelverzekering wordt er samengewerkt met Nest, de slimme thermostaat van Google. Er is ook een slimme Nest-rookmelder. Verzekeringen worden gekoppeld aan mensen die dit soort preventieve hulpmiddelen in huis nemen, laat de directeur marktstrategie van Achmea aan het FD weten.

Bij de auto's wordt er met behulp van meetapparatuur gekeken of er een premiekorting kan worden gegeven met een veilige rijstijl. Daarnaast kan het apparaat ook de wegenwacht bellen als de auto met pech langs de weg staat.

Het is voor het eerst dat een grote verzekeraar zo'n proef instelt. Achmea verzekert dat de data bij de klant blijft, die beslist uiteindelijk of de informatie wordt gedeeld.

Lees meer over:
Tip de redactie