Geen tolvignet voor Nederlanders in Duitsland

Maandenlang zag het ernaar uit dat Nederlanders die met de auto naar Duitsland willen, vanaf 1 januari 2016 een tolvignet voor op hun voorruit moeten aanschaffen.

Volgens het wetsontwerp dat de Duitse minister Alexander Dobrindt (CSU) van Verkeer donderdag naar het kabinet heeft gestuurd, hoeft dat niet meer.

De tol moet elektronisch van tevoren worden betaald via internet of bij een tankstation. Dat kan in Duitsland en ook vlak over de grens in Nederland en andere buurlanden. De Duitse autoriteiten controleren dan op snelwegen de kentekens van langsrijdende auto's en vergelijken die met digitaal opgeslagen gegevens.

Wie niet betaald heeft, krijgt een boete van 150 euro. Mensen die herhaaldelijk in de fout gaan, krijgen boetes tot 390 euro.

Jaartol

Naast een 'jaartol', al naargelang het type auto 74 à 130 euro, bestaat er voor Nederlanders de mogelijkheid 10 euro 'entreegeld' te betalen voor tien dagen of 22 euro voor twee maanden. De tolheffing voor buitenlandse automobilisten moet 700 miljoen euro per jaar opleveren.

Het innen van de tol gaat naar schatting 195 miljoen kosten. Zo worden er 74 nieuwe medewerkers aangenomen om de tol te innen en vierhonderd om te handhaven.

Het half miljard dat overblijft, moet worden geïnvesteerd in de infrastructuur, aldus de minister. Critici zeggen dat er waarschijnlijk niets overblijft en het een vestzak-broekzakverhaal wordt.

Wegenbelasting

Automobilisten die in Duitsland wonen, worden via de wegenbelasting gecompenseerd voor de tolheffing. De middenstand in de grensstreek vreest dat buitenlandse klanten wegblijven als er 'entreegeld' wordt geheven voor Duitsland.

Duitsland gaat controleren of buitenlandse automobilisten de Autobahnen mijden om de tolheffing te ontlopen. Als dat zo is, worden desnoods ook gewone wegen 'tolplichtig' gemaakt.

Overzicht verplichte vignetten en tolwegen

Lees meer over:
Tip de redactie