Duitse minister zet plan tolheffing Autobahn en autowegen door

Duitsland voert tolheffing in op de Autobahn en op autowegen, de zogenoemde Bundesfernstrassen ofwel de wegen met A- en B-nummers. Dat heeft de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt besloten. 

Andere wegen vallen buiten de omstreden plannen van de CSU-politicus, waartegen onder meer Nederland fel protesteert.

Het wetsontwerp is klaar, aldus Dobrindt. ''Ik zal het eind deze week presenteren.'' Als lokkertje voor de politiek zegt hij dat de verwachte inkomsten ''duidelijk hoger'' zullen uitvallen dan de vooraf berekende 300 miljoen. ''En dat elk jaar.''

Hoe de tol in de grensstreek precies uitpakt, houdt Dobrindt nog even voor zich. In een interview met de krant Münchner Merkur van woensdag zegt hij met het oog op de B-wegen wel dat de plannen ''zo zijn dat er in ieder geval geen discussie ontstaat over het kleine grensverkeer''.

Goede richting

Volgens eerder gepresenteerde plannen zouden Duitsers de tol gecompenseerd krijgen via een lagere motorrijtuigenbelasting en buitenlanders niet. Maandag zei Europees Commissaris Siim Kallas (Transport) nog dat de ideeën van de Duitse minister in de goede richting gaan.

Kallas had eerder nog kritiek op de Duitse voorstellen, omdat hij vreesde dat buitenlandse chauffeurs gediscrimineerd zouden worden. Hij vindt dat alle chauffeurs in de Europese Unie gelijk behandeld moeten worden. Na wijzigingen in de plannen, zou het er bemoedigend uitzien.

Bezwaren

Het oorspronkelijke tolplan stuitte niet alleen op bezwaren in buurlanden, maar ook bijvoorbeeld in de deelstaten die aan Nederland grenzen. Burgemeesters van 129 Duitse en Nederlandse gemeenten in de grensstreek, hebben afgelopen zomer een resolutie getekend tegen tolheffing in Duitsland. 

Ze vertegenwoordigen gemeenten in een groot deel van Overijssel, Drenthe, de Achterhoek en delen van de Duitse deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen.

Gevreesd wordt dat winkeliers en horecaondernemers in de grensstreek de rekening gepresenteerd krijgen. Ze zijn bang dat de Nederlandse klanten wegblijven als zij 'entreegeld' moeten betalen voor Duitsland.

Petitie

De ANWB heeft begin september nog in Brussel tegen de plannen geprotesteerd. De organisatie overhandigde een petitie met zo'n 43.000 handtekeningen aan Europarlementariër Wim van de Camp.

De organisatie is tegen de invoering van een Duits tolvignet. De bond vindt het onrechtvaardig als alleen buitenlanders tol zouden betalen, terwijl Duitse automobilisten worden gecompenseerd. Bovendien zouden de plannen indruisen tegen het vrije verkeer binnen Europa.

Lees meer over:
Tip de redactie