'Huis wordt aanschaf voor het leven'

Dat er nu steeds minder mensen een nieuw huis kopen is geen trend van tijdelijke aard. 

Nederlanders zullen in de toekomst langer in hetzelfde koophuis blijven wonen en starters zullen vaker kiezen voor een huurhuis.

Dat schrijven economen van Rabobank vrijdag in een onderzoeksrapport over de woningmarkt.

Net als ook in andere landen het geval is, gaan Nederlanders hun huis weer meer zien als een aanschaf voor het leven, legt Rabo-econoom Danijela Piljic uit.

''Veel mensen verhuizen nu vaak zodra de levensomstandigheden veranderen, maar in bijvoorbeeld Duitsland passen mensen hun huis juist aan.''

Lange termijn

Collega-onderzoeker Hans Stegeman benadrukt: ''Huizenkopers zien hun huis nu vooral als een investering en denken dat ze het binnen een aantal jaar weer kunnen verkopen. Dat gaat veranderen.''

Nu de huizenprijzen dalen, levert het verkopen van een huis ook steeds minder geld op. De onderzoekers denken verder dat het woningaanbod de komende jaren een stuk gevarieerder zal worden. Consumenten kunnen dan een huis kopen dat beter past bij hun persoonlijke wensen op de lange termijn.

Starters

Starters komen volgens Piljic momenteel nog vaak te vroeg in een koophuis terecht, omdat ze geen andere optie hebben. "Particuliere huurprijzen zijn onbetaalbaar of de woningen zijn van lage kwaliteit en de wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn te lang. Starters worden de koopmarkt opgedreven terwijl ze aan de start van hun carrière liever eerst zouden willen huren totdat hun situatie stabieler is."

De Rabobank-economen vinden daarom dat de overheid de komende jaren niet alleen de woningverkoop moet pushen. Het is volgens hen ook cruciaal om de particuliere huurmarkt te verbeteren zodat consumenten aan de hand van hun situatie kunnen kiezen voor kopen of huren.

Het verminderen van het aantal sociale huurwoningen is daarvoor essentieel, omdat het zo voor institutionele beleggers aantrekkelijker wordt om in de bouw van goede huurwoningen te investeren.

Lees meer over:
Tip de redactie