'Consument begrijpt weinig van energieprijzen'

Bijna negentig procent van de consumenten begrijpt niet hoe de energieprijzen in elkaar zitten. 

Energiebedrijven moeten daarom duidelijker maken hoe aanbod, contract en informatie op de nota zich met elkaar verhouden. Dat concludeert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vrijdag na een consumentenonderzoek.

Volgens de ACM leidt de onduidelijkheid ertoe dat consumenten geen goede keuze kunnen maken voor een energieleverancier. De ondoorzichtige prijzen staan meer concurrentie en lagere prijzen in de energiesector in de weg. Als de bedrijven hun prijsbeleid niet overzichtelijker maken, blijft de ACM scherp toezien op de energieprijzen.

De autoriteit wil dat de energiebedrijven dezelfde termen gaan gebruiken en deze ook duidelijk uitleggen. De energieprijzen moeten bovendien altijd inclusief btw en belastingen aangeboden worden. De leveranciers hebben tot begin juli de tijd om met verbeteringen te komen.

Lees meer over geldzaken op NUgeld.nl

Lees meer over:
Tip de redactie