'Nederlander onbekend met provisieverbod'

Het provisieverbod, dat begin dit jaar van kracht werd, is niet erg bekend bij Nederlanders.

Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Slechts 38 procent van de ondervraagden is op de hoogte van het provisieverbod.

Tot vorig jaar kregen financieel adviseurs vaak een provisie van een bank of verzekeraar als zij een van hun producten aan de man hadden gebracht. Maar dat maakte dat deze adviseurs niet meer onafhankelijk werkten. Klanten betaalden voor advies niet aan de adviseur, maar deze werd verwerkt in de productprijs.

Het provisieverbod moet daar een einde aan maken: consumenten betalen hun adviseur nu direct voor advies over complexe financiële producten, zoals hypotheken, uitvaartverzekeringen of bankspaarproducten.

Uit de enquête blijkt dat mensen die het afgelopen jaar bezig waren met het kopen van een financieel product veel beter op de hoogte zijn van het provisieverbod. Bijna twee op de drie had er dan wel eens van gehoord.

Vergelijken

Toch is volgens de AFM is het provisieverbod alleen niet voldoende om de automatische banden tussen banken en verzekeraars en adviseurs door te knippen. Het moet voor consumenten ook mogelijk zijn om adviseurs goed te kunnen vergelijken op zaken als prijs en mate van onafhankelijkheid.

Vanaf 1 juli moeten deze adviseurs klanten dan ook een document overhandigen waarop precies staat met wat voor soort adviseur zij te maken hebben. Dat maakt het ook makkelijker om adviseurs te vergelijken.

Dit document, een dienstverleningsdocument (DVD) genoemd, is er in vier soorten: voor de hypotheekaanvraag, het opbouwen van vermogen (bijvoorbeeld banksparen of lijfrente), werkgeverspensioen en het afdekken van risico’s (bijvoorbeeld een levensverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering).

Zeven vragen over het provisieverbod

Lees meer over:
Tip de redactie