Nederlander beknibbelt op boodschappen

Meer dan de helft (51 procent) van de Nederlandse huishoudens heeft het afgelopen kwartaal bezuinigd op de dagelijkse boodschappen.

Dit blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van ING.

Meer dan de helft (51 procent) van de Nederlandse huishoudens heeft het afgelopen kwartaal bezuinigd op de dagelijkse boodschappen. Dit blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van ING.

Van de huishoudens die bezuinigen, geeft driekwart minder uit aan lekkernijen als snoep en snacks. Op kant-en-klaarmaaltijden wordt door 59 procent van de huishoudens bespaard. Vlees en vis wordt ook door 59 procent van de huishoudens genoemd als bezuinigingspost.

Inkomsten

Bijna een kwart van de huishoudens vond het de afgelopen periode lastiger om rond te komen. Door de economische malaise zijn de inkomsten van consumenten gedaald. Tegelijk zijn veel producten duurder geworden door de oplopende inflatie van 2,8 procent in de eerste helft van het jaar.

Door 85 procent van de besparende huishoudens wordt extra op de koopjes gelet.

Zes op de tien huishoudens kopen meer huismerken in plaats van A-merken. Goedkope supermarkten worden daarnaast door meer dan de helft van de huishoudens (57 procent) vaker bezocht.

Vakantie

Tijdens de vakantie let 37 procent van de huishoudens even goed op hun uitgaven aan eten als ze thuis doen. Een op de acht huishoudens (12 procent) letten op vakantie zelfs meer op wat ze aan eten spenderen.

Jongeren beknibbelen aanzienlijk minder op hun vakantie-uitgaven dan 65-plussers.

Lees meer over geldzaken op NUgeld.nl

Lees meer over:
Tip de redactie