Vergoeding bij vertraging vliegtuig nu definitief

AMSTERDAM – Passagiers hebben bij een vertraging van hun vlucht van 3 uur of meer nu definitief recht op een schadevergoeding.

Dit blijkt dinsdag uit een uitspraak (pdf) van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. De vergoeding ligt tussen de 250 en 600 euro. De vergoeding moet met terugwerkende kracht worden uitbetaald. 

Al eind 2009 bepaalde het Hof dat passagiers niet alleen bij uitval maar ook bij vertraging van hun vlucht gecompenseerd moeten worden. Er mag geen sprake zijn van buitengewone omstandigheden, zoals een onverwachte staking of extreme weersomstandigheden.

In 2010 oordeelde ook een rechtbank in Haarlem dat vertraagde passagiers geld kunnen terug claimen bij hun vliegtuigmaatschappij. Die uitspraak was nodig om de recht op compensatie ook in Nederland te laten gelden. 

Verzet

Verschillende luchtvaartmaatschappijen verzetten zich echter tegen de uitspraak en compenseren alleen bij annuleringen. 

De rechtbank uit Keulen en het Hoger Gerechtshof van het Verenigd Koninkrijk eisten dan ook opheldering van het Europees Hof.

In mei oordeelde de advocaat-generaal van het hof al dat er geen enkele reden bestaat om de regels ter discussie te stellen. 

Tijd

Het Hof bevestigde dinsdag dat het principe van gelijke behandeling geldt voor passagiers waarvan de vluchten zijn geannuleerd en voor passagiers waarvan de vlucht is vertraagd.

"Dit is een vergelijkbare situatie omdat passagiers een zelfde ongemak ervaren, namelijk het verlies van tijd", aldus het Hof.

Schade

De uitspraak van dinsdag heeft gevolgen voor een groot aantal lopende rechtszaken, waarbij nu definitief moet worden uitbetaald. De Europese luchtvaartsector vreest dat het besluit van het Europese Hof tot een jaarlijkse schadepost van 3 tot 5 miljard leidt, zo verklaarde de sector eerder.

Vertraagde reizigers moeten zelf een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij voor de geleden schade.

Onduidelijk

Een woordvoerder van de AEA, de Europese brancheorganisatie van 33 grote luchtvaartmaatschappijen stelt in een reactie naar NU.nl dat de onduidelijkheid over de wetgeving met de uitspraak nog niet is opgehelderd.  "We blijven grote vraagtekens zetten bij de uitzondering van de buitengewone omstandigheden."

Volgens de woordvoerder is het niet duidelijk wat die buitengewone omstandigheden precies zijn en lopen er momenteel 25 verschillende rechtszaken naar aanleiding van de wetgeving.

"Je kunt je afvragen of een luchtvaartmaatschappij bij een aswolk een persoon die voor 80 euro een ticket heeft gekocht, moet compenseren voor hotelovernachtingen."

Volgens de AEA geldt de wetgeving ook in jurispudentie als controversieel en wordt het nog dit najaar opnieuw in de Europese Commissie en het Europees Parlement besproken.

Consumentenbond

De Consumentenbond reageert verheugd op de uitspraak. "De luchtvaartsector heeft er de afgelopen drie jaar, over de ruggen van hun eigen passagiers, alles aan gedaan om niet te hoeven compenseren. Dat schandalige gedrag moet nu echt afgelopen zijn", aldus directeur Bart Combée.

Lees meer over:
Tip de redactie