'Clash Royale levert ontwikkelaar 1 miljard dollar op in eerste jaar'

De smartphonegame Clash Royale heeft voor een omzet van meer dan 1 miljard dollar gezorgd in zijn eerste jaar in de App Store en Google Play.

Dat meldt analistenfirma Sensor Tower donderdag op basis van eigen onderzoek. De game zou vijf keer zo goed presteren als voorganger Clash of Clans in het eerste jaar na zijn verschijning.

Clash Royale lijkt bovendien voor constante inkomsten te kunnen zorgen. De omzet via de strategiegame liep in de zomer iets terug, vermoedelijk door de verschijning van Pokémon Go, maar heeft zich sindsdien hersteld.

Woensdag maakte Supercell, ontwikkelaar van de Clash-reeks, zijn jaarcijfers bekend. De omzet van het bedrijf bleef vlak op 2,1 miljard euro, al steeg de winst wel licht naar 917 miljoen euro.

Supercell werd vorig jaar overgenomen door de Chinese internetgigant Tencent. Sinds die overname heeft Supercell ook ambities om overnames in de mobiele gamessector te doen, zegt directeur Ilkka Paananen tegen de Financial Times. Daarbij wordt zowel naar bedrijven binnen thuisland Finland als daarbuiten gekeken.

Lees meer over:

Wekelijkse podcast

Wekelijkse podcast
De redactie van NUtech maakt wekelijks een podcast naar aanleiding van het belangrijkste technieuws van die week.
Tip de redactie