Reclame No Man’s Sky niet misleidend volgens Britse advertentiewaakhond

De Britse advertentiewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) denkt niet dat advertenties voor ruimtegame No Man's Sky misleidend zijn.

Dat heeft de ASA geconcludeerd na een onderzoek, nadat 23 consumenten klachten over misleiding hadden ingediend.

De waakhond keek bij zijn onderzoek naar de webshoppagina op Steam van de game. Volgens de klagers was deze misleidend, omdat afbeeldingen en video’s het spel verkeerd in beeld zouden brengen.

Ontwikkelaar Hello Games stelt dat de game er voor niemand hetzelfde uitziet, omdat een algoritme bepaalt hoe iedere planeet en levensvorm wordt vormgegeven. Het bedrijf heeft aan de ASA aangegeven dat de gebruikte beelden zijn gegenereerd binnen de game op een 'gemiddelde pc'. De interface van het spel heeft sindsdien wel een aantal cosmetische veranderingen gekregen. 

Volgens de waakhond zijn de gebruikte beelden representatief voor het spel. Hoewel de interface er anders uitziet, denkt de ASA niet dat dit de koop van het spel zou beïnvloeden. Hello Games zou daarom de Britse reclamecode niet hebben geschonden.

Ophef

De introductie van No Man’s Sky eerder dit jaar leidde tot veel ophef. Volgens gamers voldeed het spel niet aan verwachtingen. Daarnaast zouden functies zoals een multiplayermodus niet zoals verwacht in het spel zitten.

Afgelopen week bracht Hello Games een update uit, die het mogelijk maakt basissen te bouwen in het spel.

Lees meer over:

Wekelijkse podcast

Wekelijkse podcast
De redactie van NUtech maakt wekelijks een podcast naar aanleiding van het belangrijkste technieuws van die week.
Tip de redactie