Nintendo draait verlies in slecht kwartaal

Nintendo heeft in het tweede kalenderkwartaal van 2016 een nettoverlies van 24,5 miljard yen (210 miljoen euro) geleden. De Japanse gamemaker zag ook de verkopen van hardware en games flink afnemen.

Dat heeft Nintendo woensdag bekendgemaakt bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers (pdf). De omzet kwam uit op 62 miljard yen (533 miljoen euro), maar liefst 31 procent minder dan een jaar eerder.

De verkopen van Nintendo-hardware liepen flink terug. Het bedrijf verdiende nog ruim 25 miljard yen aan hardwareverkopen in het kwartaal, waar dat een jaar eerder nog bijna 45 miljard yen was.

Ook de verkopen van games zijn gekrompen, al ging dat minder hard. Nintendo draaide een omzet van zo'n 35 miljard yen met zijn software, waar dat een jaar eerder zo'n 45 miljard yen was.

3DS

In het tweede kwartaal werden de verschillende varianten van de Nintendo 3DS 940.000 keer verkocht. De Wii U ging slechts 220.000 keer over de toonbank.

Volgend jaar presenteert Nintendo zijn nieuwste console, de NX. Naar verluidt wordt dat een draagbare console die ook op een televisie kan worden aangesloten.

Pokémon Go

Nintendo oogste in de afgelopen weken veel lof dankzij het grote succes van Pokémon Go, de smartphonegame die spelers in de echte wereld Pokémon laat vangen. De game verscheen echter pas na het eind van het tweede kwartaal, en Nintendo waarschuwde eerder al dat hieruit überhaupt geen grote impuls voor de omzet van Nintendo wordt verwacht.

Pokémon Go wordt ontwikkeld door Niantic, een voormalig dochterbedrijf van Google waar Nintendo een investeerder in is. Nintendo is ook deels eigenaar van The Pokémon Company, de uitbater van het Pokémon-merk.

Armband

Woensdag maakte Nintendo via Twitter bekend dat de Pokémon Go Plus, een speciale armband voor spelers voor het mobiele spel, pas in september zal verschijnen. Eerder werd een lancering aan het eind van deze maand verwacht.

De Go Plus van 40 euro zal spelers in staat stellen om een notificatie te krijgen als er een Pokémon in de buurt is. Door op de armband te tikken kan het monster vervolgens worden gevangen zonder de smartphone te gebruiken.

De accessoire wordt in tegenstelling tot de mobiele game wel door Nintendo zelf gemaakt, en zou dus een grotere bijdrage kunnen leveren aan de inkomsten van het Japanse bedrijf.

Lees meer over:
Tip de redactie