Warner Bros. betaalde YouTubers voor positieve aandacht games

Diverse YouTubers, waaronder de zeer populaire PewDiePie, zijn betaald door uitgever Warner Bros. om zich niet negatief te uiten over de game Middle-Earth: Shadow of Mordor. 

Dat blijkt uit een uitspraak van de Federal Trade Commission (FTC), de Amerikaanse handelswaakhond.

Warner Bros. heeft consumenten misleid door duizenden dollars te geven aan 'influencers' op onder meer YouTube, stelt de toezichthouder. Zij mochten zich vervolgens niet negatief uitlaten over Shadow of Mordor, en ze mochten ook geen bugs in de game laten zien.

Ze beloofden te linken naar de officiële website waar meer over de game stond en minstens één Facebook- of Twitter-post over de game te maken.

De video's die door diverse YouTubers zijn gemaakt zijn in totaal 5,5 miljoen keer bekeken. De video van PewDiePie was verreweg het populairst met 3,7 miljoen kijkers.

Misleiding

De YouTube-sterren mochten van Warner Bros. onderin de beschrijving van hun video's vertellen dat deze gesponsord waren, maar zij deden dit niet. Daarom was er volgens de FTC sprake van misleiding van consumenten, die niet konden weten dat het in feite een advertentie betrof.

Als straf is het voor Warner Bros. verboden om nog soortgelijke deals te sluiten. Het bedrijf mag niet meer doen alsof gesponsorde video's of artikelen onafhankelijk zijn ontstaan.

"Consumenten hebben het recht om te weten of recensenten hun eigen mening uiten of betaald worden voor een verkooppraatje", aldus directeur consumentenbescherming Jessica Rich van de FTC. "Bedrijven als Warner Bros moeten eerlijk zijn naar consumenten met hun online advertentiecampagnes."

Lees meer over:

Wekelijkse podcast

Wekelijkse podcast
De redactie van NUtech maakt wekelijks een podcast naar aanleiding van het belangrijkste technieuws van die week.
Tip de redactie