Virtual reality niet geschikt voor entertainment volgens Deus Ex-bedenker

Warren Spector, bedenker van de eerste Deus Ex, denkt dat virtual reality niet zal aanslaan op het gebied van entertainment.

Dat zegt Spector in een interview met GamesIndustry.

"Ik denk dat virtual reality niet meer dan een rage is. Waarschijnlijk is het alleen interessant voor hardcore gamers. Ik zie wel vr-mogelijkheden voor sociale media, virtuele afspraken en trainingen. Maar voor entertainment? Ik zie het niet gebeuren", aldus Spector.

"Ik denk dat de meeste mensen er niet dom uit willen zien (iedereen met een virtual reality-headset ziet er dom uit) en zichzelf niet willen afsluiten van de rest van de wereld. Stel dat iemand je van achteren besluipt met een honkbalknuppel, en dan hebben we het nog niet eens over misselijkheid gehad."

Augmented reality
Spector werkte in de jaren '90 aan een aantal spellen met vr-ondersteuning. "Toen was ik er wel enthousiast over, nu ben ik daar overheen", vertelt Spector. Wel is hij enthousiast over augmented reality: "Daar zitten wel kansen. Zelfs de meest voor de hand liggende toepassingen voor AR zijn fascinerend."

Spector is vooral bekend als de bedenker van Deus Ex. Daarvoor werkte Spector bij ontwikkelaar Looking Glass aan System Shock en Thief: The Dark Project. Meer recentelijk had hij de leiding over het ontwikkelteam achter de Epic Mickey-games van Disney.

Virtualrealitybrillen
Er zijn momenteel verscheidene virtual reality-headsets in ontwikkeling. Oculus komt begin 2016 met vr-headset Oculus Rift, Sony introduceert in de eerste helft van 2016 zijn Project Morpheus en Valve brengt nog dit jaar de Vive uit in samenwerking met HTC. 

Microsoft heeft geen eigen vr-bril in ontwikkeling, maar werkt wel aan de augmentedrealitybril Hololens. Voor virtual reality werkt het samen met Oculus en Valve, die beide direct ondersteund worden door het aankomende Windows 10.

 

 

Tip de redactie