Gepubliceerd: 
Laatste update: 
28 februari 2013 09:47
28 februari 2013 09:48

Review: Tomb Raider beter dankzij nieuwe formule

De nieuwe Tomb Raider is wellicht de beste aflevering sinds het origineel, juist omdat het de klassieke formule heeft losgelaten. Een review.

De reboot geeft ons een jonge Lara Croft die in een thriller in de jungle belandt en daarop reageert als een mens van vlees en bloed.

Helaas besluiten de regisseurs dit in de tweede akte totaal te laten vallen, maar gelukkig herstellen ze zich daarna en leveren een avontuur dat vraagt om meer.

De pas afgestudeerde archeologe Lara Croft is op expeditie in de buurt van Japan, wanneer haar schip wordt overvallen door een storm. Het schip breekt in tweeën en Lara spoelt aan op een mysterieus eiland. Nog voordat ze haar collega's om hulp kan roepen, wordt ze bewusteloos geslagen en ontvoerd.

Medelijden

Gedurende het avontuur valt, glijdt, struikelt, pleurt, spettert en snikt ze zich door het eiland heen. Als je niet op een bepaald moment medelijden met haar krijgt, dan ben je net zo harteloos als de regisseurs van Crystal Dynamics die haar zo door de mangel halen.

Het is dat ze een digitaal personage is, want geen mens overleeft in het echt de vele botbreuken en roestige stukken ijzer waarmee ze wordt gespietst. En mocht je een foutje maken tijdens het spelen, dan hebben de makers een aantal gruwelijke sterfscènes klaar staan.

Film

Vooral in de eerste uren van Tomb Raider is het net alsof we een zorgvuldig geregisseerde show zitten te kijken. De omgevingen zijn nog klein en het tempo van het verhaal is nog hoog. Het volledige eerste deel is even boeiend in beeld gebracht als een spannende film.

Later worden de levels wat groter en kan er gekozen worden de omgeving wat meer te verkennen.

Vervolgens vindt er vrij plotseling een verandering plaats. Terwijl we al die tijd in spanning naar een combinatie van Lost en Batman Begins zaten te kijken, krijgen de regisseurs ineens zin om een actiefilm van Michael Bay op te zetten.

Onderuit

Tomb Raider verandert in een Uncharted of Call of Duty, waarin massa's vijanden op ons afrennen en de hele wereld om ons heen explodeert. En dat is niet overdreven: letterlijk alles in het beeld is een combinatie van vuur, explosies en/of lava.

Hoewel dit er erg stoer uitziet, haalt het zorgvuldig opgebouwde karakter van Lara onderuit en valt de spanning van het overleven op een eiland volledig weg. Waar we eerst nog de spaarzame vijanden stilletjes probeerden uit te schakelen zodat ze niet om versterkingen konden roepen, staan we nu honderd man neer te maaien terwijl Lara stoere oneliners uitkraamt.

Lara groeit niet op tot een 'survivor', maar tot de Terminator.

Direct daarna schakelt het spel weer terug naar de survivalgameplay en het verhaal, maar de schade is tegen die tijd wel gedaan. Als Lara dan nog tranen laat, geloven we haar minder omdat ze daarvoor tientallen mensen heeft vermoord.

Prachtige omgeving

Gelukkig worden we van deze stijlbreuk afgeleid door de prachtige omgevingen waar we in belanden. Deze zijn te vergelijken met de levels in Batman: Arkham City, maar vervang dan de stad voor stukjes jungle.

In deze omgevingen vind je ook geheime graftombes, die de moeilijkste puzzels van het spel bevatten. Helaas vallen deze in het niets in vergelijking met de grootse geheime locaties uit bijvoorbeeld de Assassin’s Creed-serie. De tombes bestaan allemaal uit maar één puzzel die meestal in drie stappen zijn op te lossen. Hier hadden we iets intelligenters verwacht voor de oude fans van de serie.

Multiplayer

Het spel is daarmee vooral een combinatie voor zowel shooter-spelers als de platformers/puzzelaars uit het publiek. Deze eerste groep kan bovendien zijn ei kwijt in de multiplayermodus. De levels zitten op een interessante, anarchistische manier in elkaar, met vijf verschillende hoogtes.

Helaas is het aantal maps, vijf, te laag om de aandacht lang vast te houden. De singleplayercampagne van Tomb Raider heeft ons echter meer dan genoeg vermaakt. Op een paar verkeerde keuzes na, blijft het eiland een prachtige locatie die optimaal door de makers wordt benut.

De game verschijnt op 5 maart voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Door: Gamer.nl

Beoordeling:

Eerdere berichten

Eerder

 In samenwerking met

Vooruitblik 2014

Wat worden de tien beste games van volgend jaar? NUtech voorspelt.

Bekijk de lijst
Banner NUjournaal Tech

Lekker knallen

Wie ongecompliceerd wil knallen, kan bij Call of Duty Ghosts terecht. Maar hoe is de game verder?

Lees de review