Preview: SimCity met samenwerking en ongelofelijke details

AMSTERDAM - SimCity ligt in maart in de winkels, maar NU.nl kon alvast zes uur aan de slag met de nieuwe game. We waren verrast door het plezier in de online samenwerking en de ongelofelijke details.

De game is niet zo moeilijk als zijn voorgangers, zeker niet op financieel gebied. Maar buiten dat kan iedereen die graag met gebouwen en wegen pielt, helemaal losgaan in deze game.

De sfeer waarmee Maxis de game presenteert, is simpelweg verbluffend. Wij hebben van de zes uur die we speelden, ongeveer een uur of anderhalf verspild aan rondkijken. Gewoon stiekem gluren naar onze Sims die op weg waren naar hun werk.

Meer nog dan in vorige delen, hebben we echt het gevoel dat de stad leeft. Het is een organisch geheel van gebouwen, wegen, Sims en natuur dat overal beweegt, bouwt en doet wat een normale stad moet doen.

Digitale diorama

Het begint al wanneer je een huis bouwt en je cementtrucks af en aan ziet rijden, afgewisseld door verhuiswagens met nieuwe Sims die staan te trappelen om in jouw metropool te komen wonen. Waar we vooral enthousiast van worden is het minuscule detail waarmee de gebouwen zijn gemaakt.

Ieder hoekje, iedere baksteen, elke dakgoot en tuinhekje lijkt met grote zorg geplaatst te zijn. Bijna alsof je naar een modelspoordiorama aan het kijken bent. Hoewel de grafische stijl ietwat nijgt naar SimCity Socities, door de felle kleuren en de cartoony look, oogt het ook bijzonder levensecht en straalt het design plezier uit.

Gebouwen upgraden

De ontwikkelaar trekt datzelfde oog voor detail schijnbaar moeiteloos door naar de vaste gebouwen die het spel rijk is, zoals het politiebureau, de bibliotheek en jouw gigantische villa die je krijgt voor bewezen diensten.

Waarbij je moet bedenken dat je straks ieder gebouw kan upgraden met extra componenten. Een politiebureau krijgt extra cellenblokken, de school extra busparkeerplaatsen en jouw villa krijgt natuurlijk een welverdiende helikopterlandingsplaats en een patio voor de gezinsbarbecue.

Bekijk een interview met de makers van SimCity:

Nieuwerwetse dingen

Het zijn ook vooral de nieuwe elementen, zoals de upgrades van gebouwen, die de game straks zijn charme moeten geven. De lagere moeilijkheidsgraad compenseert SimCity ruimschoots met de mogelijkheid om alles straks meer op microniveau te dirigeren.

Denk bijvoorbeeld aan het gemeentehuis waar je kunt kiezen voor bepaalde departementen die je aan kunt bouwen. Kies je voor een onderwijsdepartement, dan speel je eerder de universiteit en het collegegebouw vrij. Ga je liever voor het departement toerisme, dan staan gokhuizen en dure hotels klaar om gebouwd te worden.

Samenwerken

Die keuze betekent overigens niet dat je stad dat op andere gebieden iets te kort moet komen. Je krijgt SimCity straks niet een stad onder je hoede maar een hele regio. Dat kon in SimCity 4 al, maar het is deze keer wel een stuk beter uitgewerkt.

Een goed voorbeeld hiervan merkten we pas toen we tijdens de speelsessie samen met een groep andere gamers een gezamenlijke opdracht kregen. We ondervonden aan den lijve hoe eenvoudig je een regio laat samenwerken.

Met een simpele muisklik stuur je overtollige ambulances, vuilniswagens en politiewagens naar andere steden. Ook net zo eenvoudig verdien je keiharde pegels aan de verkoop of aankoop van afval, water en gas.

De gebouwen die je voor de hele regio kunt bouwen, zoals een internationale luchthaven of een enorme krachtcentrale die draait op zonne-energie, moeten daarnaast voor een nog beter groepsgevoel zorgen.

Online

De uitdaging is om een gebalanceerde regio te creëren (met vrienden of alleen als je dat liever wilt) die voorziet in alles wat je maar nodig hebt. Wat ons trouwens positief verraste was het plezier waarmee we met de andere spelers online samenwerkten.

Voorheen waren we toch een beetje sceptisch over dat hele onlinegedeelte in SimCity, omdat we het liefst zelf een mooie stad wilden bouwen, maar die mening moesten we al na een paar uur herzien.

Je bent nog steeds lekker bezig in je eigen stad, terwijl je met een schuin oog kijkt naar wat je nodig hebt voor de regio. De focus ligt nog steeds op het individu, je moet gewoon wat anders plannen en iets gerichter bouwen.

Het is geen verrassing dat we erg enthousiast zijn over SimCIty. De game is zo goed als af en kent een ongelofelijk detail. Maxis is duidelijk niet over een nacht ijs gegaan en heeft geprobeerd om vooral dat oeroude SimCity-gevoel vast te houden, maar om het óók naar de eenentwintigste eeuw te halen.

Lees de volledige preview op Gamer.nl

SimCity

SimCity ligt in maart in de winkels, maar NU.nl kon alvast zes uur aan de slag met de nieuwe game. We waren verrast door het plezier in online samenwerking en de ongelofelijke details. © Maxis
De game is niet zo moeilijk als zijn voorgangers, zeker niet op financieel gebied. Maar buiten dat kan iedereen die graag met gebouwen en wegen pielt, helemaal losgaan in deze game. © Maxis
De sfeer waarmee Maxis de game presenteert, is simpelweg verbluffend. Wij hebben van de zes uur die we speelden, ongeveer een uur of anderhalf verspilt aan rondkijken. Gewoon stiekem gluren naar onze Sims die op weg waren naar hun werk. © Maxis
De ontwikkelaar trekt datzelfde oog voor detail schijnbaar moeiteloos door naar de vaste gebouwen die het spel rijk is, zoals het politiebureau, de bibliotheek en jouw gigantische villa die je krijgt voor bewezen diensten. © Maxis
Het zijn ook vooral de nieuwe elementen, zoals de upgrades van gebouwen, die de game straks zijn charme moeten geven. De lagere moeilijkheidsgraad compenseert SimCity ruimschoots met de mogelijkheid om alles straks meer op microniveau te dirigeren. © Maxis
Een goed voorbeeld hiervan merkten we pas toen we tijdens de speelsessie samen met een groep andere gamers een gezamenlijke opdracht kregen. We ondervonden aan den lijve hoe eenvoudig je een regio laat samenwerken. © Maxis
Met een simpele muisklik stuur je overtollige ambulances, vuilniswagens en politiewagens naar andere steden. Ook net zo eenvoudig verdien je keiharde pegels aan de verkoop of aankoop van afval, water en gas. © Maxis
Het is geen verrassing dat we erg enthousiast zijn over SimCIty. De game is zo goed als af en kent een ongelofelijk detail. Maxis is duidelijk niet over een nacht ijs gegaan en heeft geprobeerd om vooral dat oeroude SimCity-gevoel vast te houden, maar om het óók naar de eenentwintigste eeuw te halen. © Maxis

Deel deze foto via:

Terug naar slideshow

Lees meer over:
Tip de redactie