Magicka-ontwikkelaar: 'DRM is geldverspilling'

HOOFDDORP - Fred Wester, CEO van Magicka-ontwikkelaar Paradox Interactive, vindt DRM verschrikkelijk en een vorm van geldverspilling. Dat stelt hij in een interview met GameSpy.

Wester begrijpt niet waarom andere bedrijven nog steeds DRM gebruiken. Het heeft volgens hem geen nut vanuit het perspectief van de consument, die er alleen maar last van heeft.

Wester was zelf een van die consumenten: "Ik kocht Civilization III toen de game uitkwam en ik heb drie dagen niet kunnen spelen. (…) Ik moest driemaal contact opnemen met de ondersteuningsdienst van Atari voordat ik eindelijk geholpen werd. Die ervaring is verschrikkelijk.” Vooral de DRM van Ubisoft, die spelers verplicht online te zijn, is niet meer van deze tijd, zo stelt Wester.

Ook als bedrijf zijnde levert het volgens hem geen voordelen op: "Als je kijkt naar Sony’s DRM, Securom – dat is verspilling van geld. Het beschermt je drie dagen, het zorgt voor veel extra technische ondersteuning en zal de verkopen niet verbeteren. Ik kan het weten, want acht jaar geleden hebben we dit zelf geprobeerd. Maar het heeft nooit gewerkt, vanwege twee redenen. Het kost geld en je loopt inkomsten mis, bovendien is het zo vervelend voor klanten."

Reden DRM

Wester denkt dat CEO's van bedrijven de omstreden maatregel toch blijven gebruiken omdat ze afhankelijk zijn van investeerders. "Als je een CEO bent, dan moet je jezelf indekken. De mensen die je vragen stellen (over DRM), weten niets over games. Zij vragen: ‘Dus, wat voor maatregelen tref je om onze game te beschermen tegen piraterij?'. Dan kun jij zeggen: ‘We kopen een oplossing van Sony’.

Hoewel Wester deze redenering snapt, ziet hij niet in waarom er tegenwoordig nog DRM aan spellen wordt toegevoegd, nadat het volgens hem verliesgevend is gebleken.

Tip de redactie