'Valve is klaar met episodische games'

HOOFDDORP - Valve stopt met het maken van episodische games, zoals het momenteel doet met Half-Life 2. Dat zegt Valve's mede-oprichter en directeur Gabe Newell in een interview met magazine Develop.

In plaats daarvan denkt Newell dat het 'games als service'-model de toekomst heeft, een afgeleide van episodische games.

Dit houdt in dat games als een platform worden ontwikkeld; ze worden sneller op de markt gebracht, maar worden na release nog regelmatig aangepast en uitgebreid met nieuwe content.

Bij Angry Birds en Minecraft wordt een dergelijk model bijvoorbeeld toegepast, maar ook bij Valve's eigen Team Fortress 2.

Beste voorbeeld

Team Fortress 2 heeft sinds de lancering in 2007 ruim tweehonderd updates gehad, met onder andere nieuwe wapens, een in-game winkel en de mogelijkheid om personages aan te passen. "Als je kijkt naar TF2, is dat het beste voorbeeld voor het model waar we nu mee werken", zegt Newell. De tijd tussen updates wordt volgens de Valve-baas steeds korter.

Volgens Newell is Left 4 Dead een van de games van Valve die dezelfde kant op gaat als Team Fortress 2. Dit zou in de toekomst ook kunnen gelden voor Portal 2, als klanten daarom vragen. "Elke verandering die je ziet in Team Fortress 2 is een direct resultaat van de feedback van onze klanten."

Newell voegt daaraan toe dat het nieuwe "rapid -fire" ontwikkelingsmodel niet betekent dat er geen gameprojecten gaan komen die vijf jaar duren.

Problemen

De enige game waarbij Valve een episodisch model heeft toegepast is Half-Life 2. Die game zou na release binnen korte tijd een drietal episodes krijgen.

De eerste episode kwam echter pas bijna twee jaar na release van de shooter, de tweede episode liet toen nog een jaar op zich wachten. Rondom de derde episode voor de inmiddels 6,5 jaar oude game is het al lang stil.

Toch ziet Newell het episodische model niet als een mislukking, omdat het er wel aan heeft bijgedragen dat de ontwikkelingscyclussen bij Valve nu korter zijn.

Tip de redactie