EA's Online Pass is volgens analisten briljant

HOOFDDORP - Verschillende analisten binnen de game-industrie hebben zich positief uitgelaten over de EA Sports Online Pass, een virtuele pas die toegang biedt tot online functionaliteiten in games van EA Sports.

Gamers die een spel tweedehands kopen, moeten eenmalig een bedrag betalen om de game online te kunnen spelen.

"Ik denk dat het concept simpel en briljant is", zegt Michael Pachter van Wedbush Morgan Securities. Volgens hem dienen uitgevers gecompenseerd te worden door gamers die vaak en lang online willen gamen.

"Met de EA Sports Pass zorgt Electronic Arts ervoor dat eigenaren van een tweedehands game iets extra's betalen om het online netwerk te kunnen benaderen en nieuwe content te krijgen."

Hij denkt dat andere grote uitgevers binnenkort het voorbeeld van Electronic Arts volgen en een soortgelijk systeem in het leven roepen. Verder geeft hij aan dat Electronic Arts volgens hem "meer geld mag vragen voor de pas".

Extra betaling

Volgens David Cole van DFC Intelligence gaat het hier niet alleen om de verkoop van tweedehands games tegen te gaan, maar om een hogere omzet te krijgen door een prijskaartje te hangen aan online gaming.

"Hoewel consumenten er nu misschien tegen protesteren, denk ik dat het eerlijk is om kopers van tweedehands games iets extra's te laten betalen om ondersteuning te krijgen van de ontwikkelaar en uitgever", zo geeft Cole aan.

"Het kost veel geld om games te maken, en het is onrealistisch om te verwachten dat bedrijven onbeperkt gratis online gamen blijven aanbieden. Het komt erop neer dat bedrijven een manier moeten vinden om geld te verdienen aan mensen die online gamen."

Financiële last

Ook Jesse Divnich van EEDAR vindt dat de pas een slimme zet is van Electronic Arts. Hij denkt meer gamers recentelijk gebruik maken van online opties en dat ontwikkelaars steeds vaker geld stoppen in de ontwikkeling van content en het managen van de gemeenschap na de uitgave van een game.

"Een consument die een tweedehands game koopt en enkel de singleplayermodus speelt, kost de uitgever natuurlijk niets", aldus Divnich. De uitgever moet volgens hem pas kosten maken als de multiplayermodus gespeeld wordt. "De consument die een game tweedehands koopt en daarna online gaat spelen, is eigenlijk een profiteur en wordt een financiële last voor de uitgever."

Gisteren kondigde EA de Online Pass aan. De virtuele pas geeft toegang tot de online multiplayer in diverse games van EA Sports op Xbox 360 en PlayStation 3. Hierdoor moeten spelers die een game tweedehands kopen alsnog een bedrag betalen aan de uitgever zelf. Het gaat hier om 800 Microsoft punten op Xbox Live en 8 euro op PlayStation Network.

Tip de redactie