Army of Two: The 40th Day vernieuwd

Army of Two: The 40th Day is het tweede avontuur van Salem en Rios, en hoewel de game qua uiterlijk wel erg veel op zijn voorganger lijkt, kwamen wij er tijdens een hands-off demo achter dat EA Games toch aardig wat vernieuwingen in dit vervolg heeft doorgevoerd.

Army of Two: The 40th Day speelt zich ergens na de eerste game af als Salem en Rios met hun eigen mini-legertje hier en daar privéklussen aannemen om zo een schamele bijverdienste te doen. Zodoende belanden de twee in Sjanghai, een stad die compleet in puin ligt en waar terroristen de scepter zwaaien. Net als in het eerste deel geen bijster dik verhaal natuurlijk, maar veel zal het ons niet kunnen boeien. Het enige waar wij namelijk benieuwd naar zijn is: overtreft de actie in Army of Two: The 40th Day het keiharde eerste deel?

In de mix

Uiteraard staat de co-op shooter-ervaring weer centraal in deze game. Aangezien dit onderdeel in het eerste deel toch niet helemaal lekker van de grond kwam, heeft Electronic Arts er nu maar voor gekozen om er wat andere elementen doorheen te mixen. Zo zijn er nu onder meer wat strategie-elementen in de game terug te vinden waarbij Salem en Rios bijvoorbeeld een andere weg kiezen om zo vanaf verschillende locaties een clubje terroristen te grazen te nemen.

In de demo namen de heren bijvoorbeeld verschillende routes toen ze ergens een groepje burgers tegenkwamen die onder schot werden gehouden door terroristen. Salem koos ervoor om ergens omhoog te gaan en de vijanden vanaf een balkon in het vizier te nemen, terwijl Rios vanaf de grond de vermoorde onschuld speelde en met zijn handen omhoog naar de vijand toe liep om zich 'over te geven'. Nadat de twee producers - die de demo speelden - aftelden van drie naar één, openden ze beiden het vuur en binnen no-time was werkelijk iedere bad guy uit het veld geruimd en lagen de gijzelaars bevend van angst op de grond.

Deze burgers werden vervolgens door de hoofdpersonen naar een veilig onderkomen geleid, maar EA wilde nog wel even benadrukken dat wij er als speler ook best voor kunnen kiezen om zowel de gijzelnemers als de gijzelaars allemaal neer te maaien, als je daar tenminste zin in hebt. Echter zullen hier wel ‘morele consequenties’ aan verbonden zijn. En deze morele keuzes zijn volgens EA een van de vele verbeterde gameplay-elementen die voor een intensere spel-ervaring moeten gaan zorgen in Army of Two: The 40th Day.

Koelbloedige executie

De morele keuzes die je kunt maken werden ook nog eens benadrukt tijdens een andere situatie die we in de demo te zien kregen, waarin Salem en Rios de leider van een groep terroristen te pakken hadden. Vervolgens kun je ervoor kiezen om hem te sparen - waar hij je veelvuldig om zal smeken – of je kunt ervoor kiezen om hem koelbloedig te executeren, als je van mening bent dat hij een te groot gevaar zal vormen. De producer met de controller in handen ging na een korte stemronde onder de aanwezige journalisten natuurlijk over tot de laatste bloedige optie.

Doordat je nu verschillende routes kunt nemen en er samen voor moet kiezen welke morele weg jullie als team willen bewandelen, lijkt het samenwerken niet alleen een grotere rol te gaan krijgen in de game, het wordt ook zeker een stuk leuker om de game met z’n tweeën te spelen. En tja, laat dat nou net hetgeen zijn waar het in de eerste Army of Two nog wel eens aan ontbrak.

Instortende daken

Op het eerste gezicht lijkt Army of Two: The 40th Day grafisch dan misschien veel overeenkomsten te gaan vertonen met het eerste deel, EA Games heeft op dit punt toch zeker het een en ander aan veranderingen doorgevoerd. Vooral de vele acties die gelijktijdig op het scherm plaatsvinden (shootouts, vluchtende burgers, instortende daken) is zeer heftig en ook het Sjanghai waarin de heren rondlopen ziet er behoorlijk goed uit. De Chinese stad is compleet verwoest en werkelijk alles is bedekt onder een dikke laag gruis en stof. Iets dat zeker een luguber sfeertje uitademt en prima past bij de stoere vibe die de game probeert uit te ademen.

Tijdens de presentatie wist de ontwikkelaar ons overigens te vertellen dat ze de kritiek op het eerste deel zeer serieus hebben genomen en dat dit ook de grote reden is dat ze Salem en Rios dit keer meer persoonlijkheid willen meegeven. Zo viel het tijdens de demo direct op dat we de gezichten van deze heren wel erg vaak te zien kregen. Zodra de actie namelijk voorbij is, schuiven ze hun maskers omhoog waardoor we als speler eindelijk eens goed hun gezichten te zien krijgen, en zo ongetwijfeld een hechtere band met ze zullen ontwikkelen. Zodra er echter weer kogels in het rond beginnen te vliegen gaan de maskers omlaag en is het weer bruut knallen in de smerige straten van de Chinese stad.

De absolute noodzaak om samen te werken lijkt toch wel het grootste pluspunt te worden van Army of Two: The 40th Day. In het eerste deel zat de sleur er op dit punt namelijk net iets te snel in, maar doordat spelers nu veelvuldig voor verschillende routes kunnen kiezen en samen morele beslissingen moeten nemen, krijgt de game een stuk meer diepgang en broodnodige afwisseling. De game staat gepland voor een release aan het eind van dit jaar en tot die tijd moeten we het dus nog even doen met het net iets te repetitieve eerste deel.


Platform

: Xbox 360, PlayStation 3, PSP | Release: vierde kwartaal 2009

Tip de redactie