Special: Alpha Protocol

AMSTERDAM - Volgens ontwikkelaar Obsidian Entertainment bestaan er nogal wat misverstanden over Alpha Protocol. Zo zouden veel gamers denken dat het hier om een shooter gaat, terwijl het toch echt een RPG is (met shooter-elementen).

Dan hebben we het zelfs over een behoorlijk hardcore RPG, die ontzettend veel diepgang blijkt te hebben. De gamer die denkt dat hij elke locatie wel even kan binnen stormen en blind in het rond kan gaan schieten, komt van een koude kermis thuis.

Je kunt jouw personage wel uitbouwen tot een brute moordmachine, maar daarvoor moet je goed bedenken hoe je jouw verschillende skills en eigenschappen ontwikkelt.

Daarbij is het verstandig om een beetje met beleid te werk te gaan en is stealth toch wel een belangrijk (of in ieder geval bijzonder handig) onderdeel in Alpha Protocol. Je kruipt in de huid van Michael Thorton, een CIA-agent die betrokken is bij een missie die volledig misloopt.

Al snel zul je er achter komen dat er iets niet helemaal in de haak is en kom je in een wereld van corruptie en samenzweringen terecht. De RPG kent een goed uitgewerkte spionage-setting en dat komen we niet vaak tegen binnen het genre.

James Bond

Als je Alpha Protocol in actie ziet, dan vraag je jezelf meteen af waarom niet meer RPG-ontwikkelaars dit uitstapje qua setting maken, aangezien het perfect past bij het genre. Het sfeertje dat wordt neergezet, doet denken aan de James Bond- en de Bourne-films.

Je hebt dan ook de beschikking over allerlei technische snufjes die je in kunt zetten om informatie in te winnen, maar ook tijdens de vele shoot-outs in de game kunt gebruiken. Het mag dan wel om een RPG gaan, geschoten zal er zeker worden en veel ook.

Toch begon onze demonstratie met het ondervragen van de informant Grigory. Zoals we gewend zijn van RPG’s, kun je het gesprek een bepaalde richting insturen. Zo kun je agressief het gesprek ingaan en de informant intimideren door bijvoorbeeld zijn hoofd op een tafelblad te beuken en vervolgens een fles wodka kapot te slaan voor zijn neus.

Je kunt echter ook wat vriendelijker het gesprek ingaan, wat tijdens de demonstratie het gevolg had dat er een submissie werd vrijgespeeld.

Grote invloed

Obsidian lijkt de nadruk behoorlijk te leggen op de keuzes die je als speler maakt. Niet alleen krijg je ‘perks’ als je bepaalde dialoogkeuzes maakt, bijna alles wat je doet en zegt zal invloed hebben op het spelverloop. De invloed van je keuzes kan direct merkbaar zijn, maar ook pas veel later in de game.

De gesprekken die je voert zijn overigens definitief en je kunt dan ook niet simpelweg een personage nog een keer aanspreken om het dialoog te herstarten (iets wat we in veel RPG’s juist wel zien). Je zult dan ook goed moeten nadenken welke keuzes je maakt.

Dat kan nogal eens pijnlijk uitpakken als je een personage verkeerd inschat. Sommige NPC’s kunnen bijvoorbeeld een beetje stoere praat wel waarderen en als je het dan diplomatiek aan wilt pakken, dan zal zo’n personage niks meer met je te maken willen hebben. Gelukkig heb je een oortje in en zul je af en toe informatie en hulp doorkrijgen, waardoor je een beter idee hebt wat voor gevolgen bepaalde acties hebben.

Bepalende keuzes

Alpha Protocol gaat uit van een dialoogsysteem dat doet denken aan Fahrenheit. Als je een keuze moet maken, dan zal er een tijdsmeter gaan lopen en kun je door middel van de actieknoppen bepalen wat je zal zeggen of doen.

Vooral in het begin van de game zijn deze keuzes ontzettend belangrijk, aangezien deze het karakter van jouw personage zullen bepalen. Tijdens een eerdere demonstratie gaf de ontwikkelaar al aan dat je later in de RPG de meter kan laten aflopen, waarna de game de keuze bepaalt naar aanleiding van eerder gemaakte keuzes.

Natuurlijk hebben niet alleen de dialogen invloed op jouw ontwikkeling, je zult ook ervaringspunten ontvangen wanneer je quests voltooit en tegenstanders omlegt. Als je genoeg ervaringspunten hebt ontvangen, dan zal je in level stijgen en mag je tien actiepunten verdelen over verschillende skills.

De RPG bevat zowel passieve als actieve skills, waarvan de eerste permanent zullen werken en je kan dan denken aan een skill waardoor je personage meer kan hebben. De actieve skills zullen tijdelijk inzetbaar zijn, bijvoorbeeld tijdens de gevechten.

Skills

Tijdens de demonstratie zagen we al een paar van deze skills in actie. Zo kun je een chain shot uitvoeren, waarbij de tijd bijna volledig vertraagd wordt en je twee targets kunnen selecteren, die vervolgens geraakt zullen worden als de tijd weer gaat lopen. Hoe meer punten je in deze skill stopt, hoe langer je de tijd hebt om je slachtoffers zorgvuldig te markeren.

Een andere skill die ons werd laten zien, was het tijdelijk onzichtbaar worden. Op deze manier kun je ongezien bij een tegenstander in de buurt komen en hem met een speciale move in één keer onschadelijk maken, zonder dat je andere vijanden in het level alarmeert. Je kunt skills naar hartenlust combineren, waardoor je met een beetje tactiek hele levels kan schoonvegen zonder dat je gespot wordt.

Perks

Ook hier zien we de eerder genoemde perks terug. Gamers die Fallout 3 hebben gespeeld, weten dan precies waar we het over hebben. Het gaat om unieke eigenschappen die je verkrijgt als je bijvoorbeeld bepaalde keuzes maakt of quests weet te voltooien, maar ook als je bijvoorbeeld een bepaald wapen veelvuldig gebruikt.

Tijdens de demonstratie zagen we dat het personage al flink wat perks had, wat er op lijkt te duiden dat deze perks een belangrijke rol gaan spelen.

Zoals gezegd staat het wereldje waarin Alpha Protocol zich afspeelt bol van de corruptie en complotten. Je krijgt dan ook veel te maken met zware jongens die er een dubbele agenda op nahouden en je graag gebruiken om bijvoorbeeld een concurrent te benadelen.

Klusje geklaard

Als je daar een beetje slim mee omgaat, kun je bijvoorbeeld belangrijke wapenhandelaren tegen elkaar uitspelen. Als dat een beetje uit de hand loopt, dan hoef jij je opeens een stuk minder zorgen te maken over een eventuele tegenstander later in de game die lastig is te verslaan. Iemand anders heeft dan wellicht dat klusje al geklaard.

Dat principe kan echter ook tegen je werken. Ga je zoals het eerder genoemde voorbeeld als een bruut een gesprek in, dan kan deze persoon andere belangrijke personages waarschuwen. Kijk er in dat geval niet vreemd van op dat een essentiële pion in het verhaal opeens veel meer bewaking heeft ingeschakeld. Daarbij zal het hele spelverloop veranderen als je drastische keuzes maakt en de ontwikkelaar laat weten dat de game meerdere eindes zal kennen.

Tevens ziet de game er grafisch nu al prima uit. Obsidian gebruikt de welbekende Unreal Engine 3.0 om een geloofwaardige 3D-wereld neer te zetten, die tijdens de demonstratie op sommige punten wel wat statisch overkwam. Je zult Michael Thorton in third person zien, wat vooral bij de stealth-aanvallen ervoor zorgt dat je iets meer overzicht hebt. Ook qua audio lijkt de RPG prima verzorgd en vooral de vele dialogen - die voorzien zijn van voice overs - versterken de sfeer die wordt neergezet.

Als het nog niet duidelijk was dat Alpha Protocol een hardcore RPG gaat worden, dan is dat zeker verduidelijkt tijdens onze demonstratie. Vooral de vele keuzes die je kunt maken en de invloed hiervan op jouw personage en het spelverloop, zorgen voor behoorlijk veel diepgang in de game. Daarbij zorgt de spionage-setting voor een frisse wind binnen het RPG-genre en lijken de complotten en snode NPC’s te zorgen voor boeiende quests. Tel daarbij op dat de game verschillende eindes zal kennen en je hebt een RPG om in de gaten te houden.

Platform

: Xbox 360, PS3, pc |

Release

: oktober 2009

Tip de redactie