Preview: Operation Flashpoint 2: Dragon Rising

We hadden een compleet eiland tot onze beschikking om een klein kampje en een SAM-raketinstallatie onklaar te maken. Hoe hebben we dat probleem opgelost? Op onze eigen manier, want dat laat Operation Flashpoint 2 toe.

Tijdens onze speelsessie hadden we maar één ding wat ons tegenhield en dat was de relatief korte tijd die we met de game aan de slag konden. Dit is niet een game die je even tien minuten gaat spelen. Er komt heel veel bij kijken om de korte missie te voltooien die ons werd voorgeschoteld.

Het doel was een berg opkomen, want achter deze berg lag een klein kampje dat geneutraliseerd moest worden. Nu klinkt dat heel simpel, maar boven aan de berg lag een kleine heuvel zandzakken en oude radarbeelden gaven aan dat er vijanden zouden kunnen zitten. Zeker wisten we dat echter niet.

In de rug schieten

Het is dus zaak om rustig naar boven te klimmen en je ogen goed open te houden tijdens dit proces. Dat de vijand gespot is achter de zandzakken kan inhouden dat ze daar niet meer zitten, maar ergens in de omgeving rondlopen. We kwamen er gelukkig al redelijk snel achter dat er inderdaad mensen bij de zandzakken rondliepen.

Tijd dus om ons groepje in tweeën op te delen. Een groepje stuurden we naar een flank om daar het vuur te openen. De vijanden schrokken hier zo van dat ze niet door hadden dat wij ondertussen met de rest aan de andere flank omhoog kwamen en ze dus zo relatief makkelijk in de rug konden schieten. Dit alles hadden we ook kunnen vermijden door een roteind om te lopen, maar nogmaals, er was niet heel veel tijd.

Prima uitzicht

Eenmaal boven kregen een we een prima uitzicht over het kampement voorgeschoteld. Even de verrekijker erbij en we konden goed zien waar de vijanden rondliepen, zodat we gericht konden schieten. De hele squat ging in het gras liggen en opende het vuur toen wij het order gaven. Vanaf deze afstand was het lastig raak schieten, omdat kogels reageren op allerlei invloeden.

Gelukkig hadden we flink wat vuurkracht en heel wat kogels, dus er gingen genoeg lichamen tegen de vlakte. De kunstmatige intelligentie van de vijand bleek ook sterk genoeg om snel dekking te zoeken en terug te schieten terwijl andere hun kameraden zagen sterven en het hazenpad verkozen om vervolgens in de rug geschoten te worden.

Geen Hollywood-explosies

Om het helemaal af te maken, kozen we voor een artilleriebombardement. Niemand heeft zin om van huisje naar huisje te gaan om te kijken of er nog mensen verscholen zitten. We hadden er toch een gekregen, dus waarom bewaren tot later als er geen later is. We kregen de keuze uit verschillende patronen waarmee gevuurd kon worden, maar een zo groot mogelijke omgeving raken leek ons het beste.

Helaas betekende dat geen hele grote Hollywood-explosies, maar veel rook en opspattend zand. Ook geen doden, maar de overgebleven soldaten zetten het wel op een lopen. Het kamp was geneutraliseerd en de missie was gehaald. Althans, dat dachten we, want we kregen twee nieuwe orders. Een vast objective en een objective die we mochten doen als we er zin in hadden.

Zin

Als we er zin in hadden, mochten we een SAM-installatie onklaar maken, maar als we geen zin hadden om de ruim twee kilometer te lopen, mochten we ook de Extraction Zone veilig maken. Normaal gesproken zouden we de twee kilometer zijn gaan lopen of hadden we een voertuig proberen te vinden, maar er stond al een flinke rij op ons te wachten dus kozen we ervoor om het bij de verplichte missies te houden.

De Extraction Zone lag niet zo ver weg en bleek bij aankomst niets meer te zijn dan een leeg stukje gras met een paar bomen er omheen. Na een verkenningsrondje bleek het ook nog eens verlaten te zijn. We zagen wel in de verte een jeep voorbij komen, maar als we het vuur zouden openen, konden we niet inschatten of we iemand zouden raken of dat we alleen maar onze positie weg zouden geven. De slimme optie was dus stil blijven zitten tot de jeep vertrokken was en de Extraction Zone veilig verklaard werd.

De pick up kwam in de vorm van een helikopter en na het instappen was de missie klaar. We hadden een goed idee van Operation Flashpoint 2: Dragon Rising gekregen. De game legt de lat voor realisme extreem hoog. Je zult tactieken en vooral je hersenen moeten gebruiken om een missie goed te eindigen, maar daarvoor heb je veel ter beschikking. Ruim 30 voertuigen die te besturen zijn, een hele berg aan wapens met eigen munitie en instellingen en een heel eiland van ruim 200 vierkante kilometer waarbij je 30 kilometer ver kunt zien. Wij hebben in ieder geval zin om deze game te testen als we er wat meer tijd voor hebben.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 08/10/2009