Special: Aion

AMSTERDAM - Vorig jaar op de Games Convention in Leipzig kwamen we deze game al tegen. Aion, een MMO die draait op de CryEngine en wordt ontwikkeld door NCSoft.

GameZ reisde af naar Hilversum, kreeg daar een presentatie en voelde gelijk de ontwikkelaar aan de tand over deze oogverblindende game.

Zoals gezegd draait Aion op de CryEngine van Crytek, een ontwikkelaar die we kennen van Far Cry en Crysis. Deze MMO zal echter draaien op de eerste versie van de engine, waarmee ook de eerste Far Cry is gemaakt.

Deze engine is inmiddels vijf jaar oud en vorig jaar moesten we dan ook stellen dat de game er mooi, maar niet spectaculair uitzag.

Far Cry

Daar moeten we nu echter op terugkomen, want niets blijkt minder waar in de nieuwste versie van de game. De makers hebben het maximale uit de engine gehaald en het schijnt dat zelfs de mannen van Crytek stomverbaasd stonden te kijken naar het resultaat.

Het gebruiken van een oudere engine heeft daarbij als voordeel dat de systeemeisen vrij laag zijn voor hedendaagse begrippen. Je kan er namelijk vanuit gaan dat als Far Cry goed draait op je pc, dat Aion dan ook niet zo'n groot probleem moet zijn.

Een epische ervaring

En dat is een hele fijne gedachte, want de ontwikkelaar benadrukt dat alles in Aion bedoeld is om je een epische ervaring te geven.

Dat betekent dat de meest simpele dingen heel uitgebreid worden weergegeven om je het idee te geven dat je een fantastisch magisch avontuur aan het beleven bent. Zelfs het binden van een voorwerp aan je personages (soulbound maken) gaat gepaard met heftige lichteffecten.

Dit is ook te merken aan de manier waarop je er zelf uitziet. Hoewel je als beginneling niet direct rond zal banjeren met een opzienbarende bepantsering zie je er wel gelijk acceptabel uit. Als je echter verder komt in de game, dan krijg je 'morphing gear.'

Dit betekent dat je bepantsering er vrij normaal uitziet, maar zodra je een wapen tevoorschijn haalt en ten strijde trekt, dan zal je bepantsering groter worden en beginnen te gloeien.

Rustig beginnen

In veel MMO's zul je gelijk in het diepe worden gegooid. Het is in deze MMO’s al direct mogelijk om van alles te ondernemen en nieuwe spelers verdrinken al snel in de mogelijkheden.

Het tegenovergestelde gebeurt ook vaak, want in bepaalde MMO’s worden nieuwe spelers juist gedwongen saaie quests te volbrengen en pas na weken spelen kunnen zij genieten van alle opties.

NCSoft wil Aion vanaf het begin tot het eind leuk houden, maar wel het overzicht blijven bewaren. Daarom zul je ongeveer elke vijf levels met een ingrijpende gameplay-mogelijkheid worden geïntroduceerd.

Zo kan je na level tien je vleugels uitslaan en een minuut vliegen. Je moet er dus wel even voor werken, zodat je direct kan wennen aan de normale combat, maar het is geen feature die enkel bestemd is voor de spelers met een hoog level.

Cutscenes

Daarnaast zal je - naast de normale quests - ook te maken krijgen met speciale missies. Deze vertellen een achterliggend verhaal en worden vaak voorzien van cutscenes. Deze scenes zijn volledig voorzien van Engels gesproken teksten en zullen gedurende het hele spel te vinden zijn.

Liefhebbers van het genre zullen dit misschien wel kennen uit de eerste twintig levels van Age of Conan. Hier werkte dit erg goed en het was zelfs een enorm gemis toen deze uiteindelijk verdwenen waren in de latere gebieden.

Endgame

De endgame zal vooral bestaan uit het PvPvE in The Abyss. Hier strijden de Asmodia tegen de Elyos, terwijl ze tegelijk de slechte Balaur van zich af moeten slaan. Meer hierover kunnen jullie lezen in de special van vorig jaar.

Dit gebied is echter niet alleen toegankelijk voor spelers die het maximale level (50) hebben bereikt. Zo maken spelers op level 20 voor het eerst kennis met hun tegenpool door via een speciaal portaal naar de overliggende zijde van de wereld te reizen.

Vijf levels later zullen zij echter ook naar The Abyss gaan om daar hun ras te helpen in de strijd tegen de Balaur en de spelers van de tegenpartij.

The Abyss

Vorig jaar vroegen wij ons af wat voor doel de spelers zouden hebben als ze in The Abyss gingen strijden. Gelukkig kon de ontwikkelaar ons nu meer informatie geven over de epische veldslagen die hier plaats gaan vinden.

The Abyss is namelijk ook weer - net als de omliggende wereld - opgedeeld in drie lagen. De bovenste en onderste laag zullen eerst veroverd moeten worden.

Hier bevinden zich namelijk meerdere vestingen die de spelers zullen moeten overnemen. Deze worden uiteraard bewaakt door de Balaur en spelers van de tegenpartij zullen deze vestingen ook proberen te veroveren. Natuurlijk speelt de mogelijkheid om te vliegen bij deze veldslagen een belangrijke rol.

Georganiseerd leger

Uiteindelijk zal het slagveld zich verplaatsen naar de kern van The Abyss en dus de kern van de gehele wereld. Hier staat nog één enkel kasteel dat de spelers zullen moeten bestormen zodat ze de eindbaas hier kunnen verslaan.

Om je even een indruk te geven van de grootsheid van dit alles: in Korea is de game inmiddels een paar maanden te spelen en daar is een georganiseerd leger van 250 man er nog steeds niet in geslaagd dit kasteel over te nemen.

Uiterste

Als men eenmaal één van de vestingen veroverd heeft, zullen zich enkele instances openen. Hierin bevinden zich bosses die spelers tot het uiterste van hun kunnen zullen drijven. Daarmee verdienen spelers uiteraard de nodige gear, waardoor ze steeds sterker worden.

Voor het meespelen in de veldslagen in The Abyss krijg je echter ook punten. Hoe meer punten je hebt, hoe hoger je op de ranglijst van de server komt te staan en met een hogere rang openen zich ook nieuwe winkels waar je gear kunt kopen.

Obama met vleugels

De bepantsering en wapens die je koopt, zul je ook naar je eigen wens aan kunnen passen. Om te voorkomen dat je er als een clown bij loopt, zul je deze namelijk kunnen verven. Aion draait dan ook voor een groot deel om uiterlijk, want echt alles ziet er zo spectaculair mogelijk uit.

Het maken van een personage is daarom ook zeer uitgebreid. Met tientallen verschillende sliders is het mogelijk om je personage helemaal naar eigen wens aan te passen. De eerste gevleugelde Solid Snakes en Barack Obamas zijn dan ook al gesignaleerd.

De game is in het verre oosten zoals gezegd namelijk al enkele maanden te spelen. Daar zijn de Koreanen inmiddels toe aan versie 1.3. Zij hebben er dus al drie grote patches op zitten die al veel problemen hebben verholpen.

Verholpen kinderziektes

Als de game eind september in Europa zal worden gelanceerd, zijn ze daar al toe aan versie 1.5 en die zal dan ook hier gelijk live gaan. Eventuele kinderziektes zullen dan dus al grotendeels zijn verholpen en dat is een hele geruststellende gedachte.

Met content updates zit het dus wel goed. De ontwikkelaar benadrukt dat zij ook het belang zien van een wereld die met de spelers meegroeit. Tussen neus en lippen door werd er ook al gesproken over een uitbreiding, maar we moeten in dat geval meer denken aan een aantal grote gratis updates per jaar die samen evenveel content bieden als een betaalde uitbreiding.

De afgelopen jaren zijn er veel MMO's verschenen die allemaal wel één of twee unieke punten hadden, maar desondanks ten onder gingen. NCSoft heeft met Aion goed gekeken naar deze games en de goede punten gecombineerd tot een logisch geheel. Over alles in de game lijkt goed te zijn nagedacht en omdat de game al enkele maanden speelbaar is in Korea zijn de grootste bugs en oneffenheden inmiddels gladgestreken. Daarbij ziet de game er adembenemend mooi uit en de eerste berichtgevingen over lag (het gebrek daaraan) zijn erg positief en wij dus ook.

Platform: pc | Release: 25/09/2009

Tip de redactie