Bedenker Braid praat over nieuwe 3D-puzzelgame

AMSTERDAM - Jonathan Blow, bedenker en ontwikkelaar van de originele Xbox Live puzzelgame Braid, heeft enkele details losgelaten over zijn aankomende 3D-puzzelgame.

Zo wordt onder meer duidelijk dat de game nog minimaal twee jaar op zich laat wachten.

Jonathan Blow zegt dat hij het concept voor deze nieuwe puzzelgame al had bedacht voordat hij aan Braid begon, maar dat hij dit uiteindelijk toch maar links heeft laten liggen.

Zijn plannen voor een 3D-puzzeltitel zouden volgens hem namelijk “veel te duur kunnen uitpakken en waren ook nog eens moeilijker om te realiseren". De simpele 2D-game Braid was een veilig alternatief.

Filosofisch en stil

“Ik ben eigenlijk net pas begonnen met het werk aan deze nieuwe game om eerlijk te zijn”, vertelt hij. Op dit moment is Blow dan ook druk mensen aan het zoeken die hem bij de ontwikkeling kunnen helpen, een periode die volgens hem nog minimaal twee jaar zal gaan duren," aldus de ontwikkelaar.

“Het wordt een puzzel-verkennings game die zowel filosofisch als stil zal zijn, en die gemaakt wordt voor andere redenen dan het simpele doel om geld binnen te halen".

De nieuwe game van Blow bevindt zit dus nog in een zeer vroeg stadium en hij zegt pas met concrete details te willen komen als hij de eerste in-game beelden kan tonen. In zijn oproep voor nieuwe medewerkers wordt echter wel duidelijk wat we allemaal ‘niet’ in de game hoeven te verwachten.

Grote borsten

“Merendeel van je portfolio zal moeten bestaan uit zaken die niets te maken hebben met termen uit de volgende lijst: Meiden met grote borsten; Barbaars rondzwaaien met bijlen; Doorweekt met bloed; Aliens; Ruimteschepen; Gangsters; In het gezicht geschoten worden; Orcs; Grote robots; en natuurlijk Postapocalyptische Wastelands”, aldus Blow in zijn oproep.

Begin dit jaar werd duidelijk dat Blow was begonnen aan de ontwikkeling van een 2D RPG, maar deze game lijkt met zijn plannen voor de 3D-puzzelgame even op de plank te zijn gelegd.

“Ik wil er eigenlijk nog niet teveel details over vrijgeven”, zei de ontwikkelaar in januari. “De reden daarvoor is dat er wel drie of vier verschillende games waren waarvan ik zeker was dat het mijn volgende project zou worden."

"Maar na daar een korte tijd aan te hebben gewerkt besloot ik toch steeds om maar iets beters te gaan maken.”

Tip de redactie