Review: Fallout 3: Broken Steel

Laatste update:  13 mei 2009 15:20 info

AMSTERDAM - De downloadbare content waar Fallout-addicts (met een Xbox 360 of pc) al lange tijd met smart op zitten te wachten, is eindelijk verkrijgbaar. Na twee ‘zoethoudertjes’ kunnen we nu verder met het echte werk.

Foto:  Gamez

Met Broken Steel kunnen RPG’ers het verhaal namelijk weer oppakken waar dit in de oorspronkelijke Fallout 3 eindigde.

Omdat we niet te veel willen verraden (voor de gamers die Fallout 3 nog niet hebben (uit)gespeeld, maar dat wel van plan zijn), kunnen we niet te diep ingaan op dit einde.

We kunnen echter wel zeggen dat Bethesda het vervolg van het verhaal niet heel logisch heeft aangepakt. Dat mag de pret zeker niet drukken, maar het is wel een beetje slordig te noemen.

Na de aparte start van Broken Steel, kan je direct aan de bak. Je zult het wederom moeten opnemen tegen de Enclave in het vervolg van de hoofdmissie. Deze bestaat uit drie onderdelen, die je in redelijk rap tempo kunt doorlopen.

Daarbij heb je nog enkele extra missies, maar ook deze rekken de speelduur niet flink op. In zo’n zes tot acht uur ben je echt wel door de uitbreiding heen.

Zwaar arsenaal

De uitdaging lijkt in eerste instantie ver te zoeken, maar gelukkig krijg je op den duur wel pittige nieuwe tegenstanders voor je kiezen. Deze hanteren ook nog eens zwaardere wapens, waardoor je niet even blind het strijdgebied in kan rennen.

Vanzelfsprekend kun je deze wapens van gevallen tegenstanders afpakken en dan blijkt pas echt wat voor zwaar arsenaal Broken Steel te bieden heeft. Vooral de Tesla Cannon blijkt behoorlijk krachtig, mits je genoeg ervaringspunten hebt gestoken in energy weapons.

Deze schiet krachtige elektrische stoten af, waar weinig tegenstanders weerstand tegen kunnen bieden. Ook de heavy incinerator, die vuurballen afschiet, is behoorlijk heftig.

Deze wapens zijn geen overbodig luxe, aangezien je ook behoorlijk pittige tegenstanders tegenkomt, zoals de Super Mutant Overlord en de Albino Radscorpion.

Vertrouwd

Broken Steel speelt zich gewoon af in de bestaande spelwereld van Fallout 3, waar enkele nieuwe locaties tevoorschijn zullen komen. Hierdoor vormt deze uitbreiding meer een geheel met de oorspronkelijke game dan bij de vorige twee uitbreidingen het geval was.

De locaties voelen daardoor vertrouwd aan, maar zijn niet bepaald spannend te noemen. Het lijkt er zelfs een beetje op dat Bethesda zich er op dit gebied een beetje makkelijk vanaf heeft gemaakt, aangezien de locaties je niet echt zullen bijblijven.

Zoals gezegd is de zogenaamde 'level cap' verhoogd, wat betekent dat je jouw personage maar liefst 10 niveaus op kunt krikken. Wie echter in de oorspronkelijke Fallout 3 en diens uitbreidingen werkelijk elk hoekje heeft verkend en alle missies heeft voltooid, krijgt te maken met een onaangename verrassing.

Met moeite

Als je alles hebt gedaan wat je kunt doen in Broken Steel, dan zul je met moeite level 26 halen. Je kunt daarna wel de bestaande spelwereld weer intrekken, maar erg snel zul je daarmee niet in level stijgen.

En dat is zeker zonde, aangezien je op deze manier veel (saaie) tijd kwijt bent om toch alle toffe nieuwigheden in Broken Steel te verkrijgen. Naast de genoemde nieuwe gebieden, missies en vijanden bevat Broken Steel namelijk ook de nodige perks en achievements.

Bepaalde perks kun je enkel vrijspelen als je een hoog level hebt bereikt en het gaat in dit geval toch zeker om interessante perks van deze uitbreiding.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Party Boy/Party Girl perk (afhankelijk van het gekozen geslacht) waarmee je geen nadelen meer ondervindt als je aan alcohol verslaafd bent.

RPG-principe

Andere perks blijken wat minder goed gevonden, zoals de perk die je bijvoorbeeld de mogelijkheid geeft om je personage in één klap van ‘very good’ naar ‘very bad’ te laten wisselen.

Dat is natuurlijk handig in bepaalde omstandigheden die vereisen dat je een bepaalde karma status hebben, maar het spreekt het hele RPG-principe wel een beetje tegen.

Daarbij heeft Bethesda ervoor gekozen om drie achievements toe te voegen, die je enkel kan behalen als je level 30 hebt bereikt met een bepaalde karma status. Als je bovenstaand verhaal hebt gelezen, kan dit nog wel eens een lastige en saaie opgave zijn.

De Fallout-spelers die nog niet alles hebben gedaan, maar wel al level 20 hebben bereikt en van plan zijn deze content te gaan spelen, kunnen wij aanraden Broken Steel eerst te downloaden. Je level cap gaat dan omhoog, zodat je jouw ervaringspunten niet zomaar ziet verdwijnen.

Fallout 3: Broken Steel is zeker de moeite waard voor de liefhebbers, die inmiddels volledig klaar zijn met de main quest van Fallout 3. De level cap is omhoog gegaan van 20 naar 30, maar jammer genoeg biedt deze uitbreiding op zichzelf niet genoeg om jouw personage tien levels op te krikken. Je kunt nog wel na alle quests uitgevoerd te hebben de spelwereld verkennen, in de hoop dat je nog wat ervaringspunten bij elkaar kunt sprokkelen. De nieuwe locaties, tegenstanders, wapens, perks en achievements verantwoorden in ieder geval wel de prijs (800 Microsoft Points) van deze content, waardoor Broken Steel zeker een aanrader is. (82%)

Platform: Xbox 360, pc | Release: 05/05/2009

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Eerder

 In samenwerking met

iPhone 6 Plus

Apple bestormt dit jaar met de iPhone 6 Plus de phabletmarkt. Is het wat, zo'n enorme iPhone?

Lees de review
Banner NUjournaal Tech

Beste apps

Neem smartphone-foto's als een volleerd fotograaf, neem de vergadertafel in je broekzak mee, en blijf op de hoogte van het belangrijkste met de beste apps van deze week.

Bekijk de apps