Review: Populous DS

AMSTERDAM - Populous was tijden geleden door zijn vernieuwende gameplay een ware klassieker. Aan zo’n succesformule moet je nooit te veel sleutelen, toch?

De originele Populous stamt uit 1989 en heeft meerdere prijzen gewonnen. Het was zelfs dermate succesvol dat het twee jaar later een vervolg kreeg (toen nog een prestatie). Dit vervolg is nu enigszins bijgeschaafd en op de DS uitgebracht.

Populous is een vrij uniek spel. Het is een voorloper van de huidige RTS, maar bevat ook elementen van SimCity en Civilization. Je speelt een godheid die zoveel mogelijk zieltjes probeert te winnen om zo de volgelingen van de andere goden of demonen te vernietigen. Dit doe je door land te verhogen en te verlagen, zodat mensen hier hun boerderijtjes en kastelen op kunnen bouwen.

Aanbidden

Deze mensen zijn je vervolgens zo dankbaar dat ze je gaan aanbidden, wat je ‘psych points’ oplevert. Met deze punten kan je 'divine interventions' plaats laten vinden om zo het leven van je tegenstanders zuur te maken. Welke interventions je hebt, hangt af van de gekozen godheid.

Verder kun je jouw volgelingen opdrachten geven. Deze opties worden niet direct aan units gegeven, maar gelden voor een hele kaart. Je kan je schepseltjes wel wat sturen door ze te laten verzamelen bij een vlaggetje dat je neer zet, maar je hebt geen directe controle over ze.

Dit zorgt soms voor onvoorspelbare situaties. Zo bedacht één van onze mannetjes dat hij toch echt zijn leider nodig had om een naburig dorp aan te vallen. En laat die leider nu net aan de andere kant van de kaart rondlopen. Het resultaat hiervan was dat ons goed beschermde dorpje alleen werd achtergelaten om vervolgens ingenomen te worden door de vijand.

Tijdens vervelende busreizen

Voor een hedendaagse game zijn de opties wat beperkt. De opties die er wel in zitten, zijn echter wel volledig uitgebuit en de gameplay staat na al die jaren nog steeds als een huis. En het feit dat een scenario zo tussen de vijf en dertig minuten duurt, maakt het een ideaal spel om zo af en toe eens tussendoor en tijdens de vervelende busreizen te spelen.

Populous DS lijkt erg op de originele game en kan dan ook zo opgepakt worden door de veteranen onder ons. Mensen voor wie het spel nieuw is, zullen in eerste instantie echter worden afgeschrikt door het gebrek aan uitleg. Er is wel een tutorial aanwezig die alle opties verklaart, maar er worden geen hints gegeven over mogelijke tactieken. Hierdoor zal je de eerste paar scenario's genadeloos worden afgeslacht door je tegenstander, zonder dat je een idee hebt wat je fout hebt gedaan. Het zal dan ook even duren voordat je dit spel door hebt.

Besturing

Het belangrijkste verschil met de oorspronkelijke Populous is natuurlijk de besturing. Populous wordt volledig met de stylus bestuurd en maakt goed gebruik van de twee schermen van de DS. Op het bovenste scherm zie je jouw aanhang ronddartelen, terwijl op het onderste scherm een schematische versie van het land te zien is. Verder is er in de bovenhoek van het touch screen een kaart van het volledige gebied geplaatst, zodat je snel van de ene naar de andere kant kan komen.

De besturing werkt echter niet geheel naar wens. Meer dan eens zal je een gebied hoger of lager maken terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling was en soms betekent dit zelfs dat een heel gebied mee wordt verhoogd. Dit soort acties kunnen weliswaar snel weer ongedaan worden gemaakt, maar dit kost wel tijd en aangezien dit een spel is dat je snel hoort te spelen, kan dit funest zijn.

Verlies van tijd
Ook de navigatie over de kaart is vaak moeilijk. Op de kleine mini-map is het lastig om precies het juiste gebied in beeld te krijgen. Je kan het beeld weliswaar bewegen met de pijltjestoetsen, maar dit gaat langzaam en zorgt voor veel verlies van tijd.

Grafisch gezien is Populous DS niet bijzonder. De mannetjes zijn niet al te gedetailleerd, maar wel duidelijk en de 3D-filmpjes van de goden als je een 'intervention' gebruikt, leuken de boel een beetje op. Het probleem is echter dat je een groot gedeelte van het spel naar de schematische kaart op het onderste scherm aan het kijken bent en deze verdient nu niet bepaald een schoonheidsprijs. Ook het geluid is niet bijzonder. Niet slecht, maar je hoeft er geen oordopjes voor uit de kast te pakken.

Ook al is de oorspronkelijke charme van het spel bewaard gebleven, toch zijn wij niet geheel positief over Populous DS. De hoge instapdrempel en het feit dat je volgelingen soms niet al te adequaat reageren, maken het spel alleen geschikt voor de doorbijters. Ook de vervelende besturing zal voor de nodige problemen zorgen. Ben je echter een die-hard Populous-fan en heb je ook nog een DS in je bezit, dan is het spel zeker het overwegen waard. (64%)

Platform: DS | Release: reeds verschenen