‘Traditionele uitgevers zijn bloedzuigers’

AMSTERDAM - David Lau-Kee, voormalig vice-president van Electronic Arts, zegt dat traditionele uitgevers niet thuishoren op de markt van digitale distributie. “Het zijn bloedzuigers waarvoor geen plek is in de toekomst van digitale distributie”, aldus Lau-Kee.

Volgens Lau-Kee zijn de voormalige krachten van deze uitgevers, zoals het promoten van games en het opbouwen van relaties met detaillisten, niet langer nodig binnen een digitale markt. Hij ziet dan ook graag dat onafhankelijke studio’s zoveel mogelijk van deze onderdelen in-house gaan regelen.

Autoriteit betekent niets

“Als het aankomt op traditionele marketing, dan is dat ouderwets in deze nieuwe wereld. We geven niets meer om dingen die een autoriteit ons vertelt. Als zo’n autoriteit ons zegt dat we iets moeten kopen, werkt dat vandaag de dag gewoon niet meer”, zegt Lau-Kee.

“Nu geven we alleen om de dingen die onze vrienden zeggen en wat zij spelen. Dat is wat werkt. Viral marketing is daar een groot onderdeel van. Traditionele uitgevers kunnen ons niets over die vorm van marketing vertellen omdat het meeste compleet nieuw is.”

Tip de redactie