Preview: Anno: Create a New World (Wii)

Het laatste deel in The Settlers-reeks dateert alweer van twee jaar geleden en ondanks (of misschien juist dankzij) de hoge verwachtingen, viel de game tegen. Repetitieve gameplay en het ontbreken van een echt doel zorgden ervoor dat gamers afhaakten en op zoek gingen naar een andere game binnen het genre.

De Anno-reeks wint daarentegen al jaren aan populariteit, wat afgelopen jaar op de Leipzig Games Convention duidelijk te merken was aan de grote drukte bij de stand van de twee nieuwste delen, te weten Anno 1404 voor de pc en Anno: Create a New World voor de Wii. Met deze laatstgenoemde titel maakt de reeks zijn debuut op de console van Nintendo.

Lage instapdrempel

Anno: Create a New World is geen port van de pc-versie, maar een volledig op zichzelf staande game. De instapdrempel is lager dan in de andere Anno-games en doordat alle mogelijkheden stap voor stap worden uitgelegd, is de basis ook voor wie nog nooit een zogenaamde city builder heeft gespeeld snel duidelijk.

In het begin is je voornaamste zorg het verzamelen van de vier belangrijkste grondstoffen, te weten hout, steen, voedsel en goud. De voorraden daarvan staan ook constant in beeld en eigenlijk alle mogelijkheden die volgen zijn daar afhankelijk van. Met hout en steen bouw je huizen, deze leveren inwoners op, inwoners betalen belasting, maar willen er voedsel voor terug en voila, de eerste vormen van een economie zijn daar.

Vinden van een balans

Door op een huis te klikken, krijg je een overzicht van wat de behoeften en wensen zijn van je bevolking. Naarmate je er beter in slaagt om hieraan te voldoen, zul je meer belasting van ze kunnen vragen en zal je stad verder ontwikkelen. Verhongeren je mensen echter, dan zullen ze vertrekken en zal de schatkist langzaam leeglopen. Het vinden van een balans tussen het tevreden houden van je inwoners enerzijds en het verder uitbouwen van je stad en je economie anderzijds, vormt dan ook de kern van de game.

Een campagne die ongeveer vijftien uur zal duren, geeft je bovendien steeds bepaalde doelen waaraan je moet voldoen om verder te komen. Denk daarbij aan het opzetten van een zichzelf onderhoudende nederzetting of het bemachtigen van luxe goederen waaraan in je thuisland behoefte is, door deze zelf te produceren of door bijvoorbeeld te handelen met nieuw ontdekte landen.

Overzichtelijk

Wel is de game, zoals eigenlijk ook wel te verwachten was voor een Wii-versie, wat versimpeld ten opzichte van grote broer Anno 1404 op de pc. Een goed voorbeeld is het hutje van de houthakker, die bij het plaatsen ervan zijn eigen stukje bos meebrengt, wat hem dus een oneindige voorraad oplevert.

Bovendien hebben de daken van gebouwen een bepaalde kleur om ze makkelijker uit elkaar te houden. Huizen zijn oranje, productiegebouwen geel en publieke gebouwen zoals een kerk blauw, zodat in combinatie met een aantal duidelijke iconen de game absoluut overzichtelijk is.

Het cartoony uiterlijk past hier dan ook uitstekend bij en zorgt ervoor dat je stad en je inwoners die rondlopen er bijna koddig uitzien. Voor de muziek die zo van Viva Piñata lijkt te zijn overgenomen. geldt hetzelfde, al is het vreemd dat je die samen met de omgevingsgeluiden af en toe duidelijk hoort stilvallen en herstarten, alsof er in geknipt is.

Prima besturing

De besturing met de WiiMote werkt prima, waarbij de A-knop je iets in het menu of de wereld laat selecteren en de B-knop dat juist ongedaan maakt. Ook de camera is op deze manier te positioneren en je kunt tevens eenvoudig in- en uitzoomen. Een handige functie is verder dat je bestaande gebouwen of bijvoorbeeld wegen kunt kopiëren, wat je een tripje naar het menu uitspaart. Alleen is het aanleggen van diezelfde wegen soms een wel erg precies werkje, omdat de besturing daarvoor weer iets te gevoelig reageert.

Tot slot zal de game een co-op functie kennen, maar daarvan kun je jezelf afvragen of die echt veel gebruikt zal worden. De tweede speler kan namelijk alleen maar wat ondersteunende taken verrichten, zoals een zeldzaam brandje blussen of wat nieuwe bomen plaatsen.

Met Anno: Create a New World bouwt men ook op de Wii verder aan een reeks leuke en onderhoudende city builders. Wat meer doorgewinterde fans van het genre zullen er elementen van games als SimCity, The Settlers en Age of Empires in terug zien, al zal voor hen de uitdaging misschien enigszins ontbreken. Voor nieuwelingen of voor wie gewoon rustig op de bank een eigen stad wilt opbouwen, lijkt deze game zeker geen slechte keuze te gaan worden. Bovendien zou het wel eens een mooi opstapje kunnen zijn naar het zwaardere werk in Anno 1404.

Platform: Wii, DS | Release: 21/05/2009