Special: The Conduit

AMSTERDAM - Na de release van Metroid Prime 3 zijn er bar weinig first-person shooters naar de Wii gekomen die de moeite van het spelen waard waren. Deze zomer komt SEGA echter met The Conduit, een game die op papier over alle vereisten beschikt voor een prima shooter-ervaring.

Volgens uitgever SEGA moet The Conduit zowel op het punt van graphics als gameplay een grensverleggende ervaring gaan worden op de Wii.

Toch is dit laatste in veel shooters op de Nintendo-console net even iets te vaak verkeerd gegaan, waardoor veel Wii-bezitters de beloftes van SEGA met een flink korreltje zout zullen nemen.

Ver verleden

De bewegingsgevoelige besturing van de WiiMote had in een ver verleden voor een revolutie moeten zorgen op het gebied van first person shooters.

Helaas hebben games als Red Steel, Far Cry Vengeance en Medal of Honor: Vanguard allang uitgewezen dat de controller veel beter te gebruiken is voor simpel zwaai- en zwabberwerk in eenvoudige minigames.

SEGA zegt echter dat ze met The Conduit een game in handen hebben die de Wii weer als shooter-platform op de kaart kan zetten. Ontwikkelaar High Voltage zou de afgelopen maanden zelfs goed geluisterd hebben naar gamers die al even met de game hebben gespeeld.

Zo zegt de ontwikkelaar bijvoorbeeld dat ze de besturing iets hebben aangepast om het hoofdpersonage sneller te laten rennen en wordt het voor de speler ook makkelijker en sneller om zich om te draaien.

Daarnaast heeft High Voltage besloten om af te stappen van de Wii MotionPlus. Dit omdat deze nieuwe technologie van Nintendo geen toegevoegde waarde zou betekenen voor de gameplay.

Kwaadwillende aliens

The Conduit speelt zich af in de nabije toekomst waar kwaadwillende aliens het hebben voorzien op Washington DC. Als speler kruip je hierbij in de huid van voormalig geheim agent Mr. Ford die in dienst is van Trust.

De geheimzinnige organisatie wordt aangestuurd door John Adams en deze leider heeft de hulp van Mr. Ford ingeroepen om uit te zoeken wie er verantwoordelijk is voor de buitenaardse aanval. Wat volgt is een avontuur waarbij het vooral zal draaien om op werkelijk alles te schieten dat beweegt en waarbij de speler kleine puzzels moet oplossen om verder te komen.

Wat de besturing betreft laat ontwikkelaar High Voltage het geheel over aan de speler. Hoewel de game over een aantal standaard besturingsmogelijkheden beschikt, zal werkelijk alles naar de smaak van persoon achter de Wii kunnen worden aangepast.

Vind je dat veel Wii-shooters een overgevoelige besturing hebben, dan kun je dit dus in-game allemaal wijzigen zodat je zeer precies op zoek kunt naar de perfecte instelling. Het zal zelfs mogelijk zijn om de HUD naar eigen inzicht in te delen omdat je alle onderdelen eenvoudig kunt rondslepen en overal kunt neerplanten.

Lichtgevende gadget

Hoewel het er naar uitziet dat de gameplay vrij standaard FPS-werk zal worden, beschik je in de game ook over de All Seeing Eye. Deze lichtgevende gadget van Mr. Ford zou wel eens voor een leuke verdieping van de gameplay kunnen gaan zorgen.

Niet alleen onthult dit apparaatje namelijk verborgen doorgangen, ook helpt het je bij het forceren van sloten, het vinden van verborgen items en het zichtbaar maken van onzichtbare vijanden. Een aangename toevoeging dus tussen het vele schietgeweld waar je het merendeel van de tijd ongetwijfeld mee bezig zult zijn.

Uit het vele beeldmateriaal dat inmiddels van de game is vrijgegeven, wordt duidelijk dat je in de game te maken krijgt met een vrij standaard aanbod aan levels. Zo zullen we onder meer tientallen buitenaardse bezoekers gaan omleggen in een bibliotheek, op een vliegveld en uiteraard in de straten van Washington DC.

Doffe vlek

De aankleding van deze levels is de laatste maanden overigens aanzienlijk verbeterd. Zo zagen we vorig jaar de eerste beelden van de game verschijnen waarin de textures nog verre van optimaal waren en muren slechts uit een doffe grijze vlek bestonden.

De afgelopen weken zien we echter een opvallend opgepoetste spelwereld die over verbazingwekkend veel detail beschikt voor Wii-begrippen.

Daarnaast lijken ook de special effects goed verzorgd te zijn en zien de aliens er ook nog eens erg tof uit. Als de audio in de uiteindelijke versie nou ook nog eens goed blijkt te zijn dan lijkt het op audiovisueel gebied helemaal goed te komen met deze zoveelste Wii-exclusive van SEGA dit jaar.

Van de toren blazen

Toen de game door SEGA werd aangekondigd, blies de uitgever hoog van de toren over de zestien speler multiplayer waarover The Conduit zou gaan beschikken. Toch werd onlangs duidelijk dat ontwikkelaar High Voltage het aantal spelers heeft moeten terugbrengen naar maximaal twaalf, om zo de prestaties van deze spelmodus stabiel te krijgen.

Maar goed, ook games waarin we met twaalf spelers online kunnen knallen komen we niet bepaald dagelijks tegen op de Wii. Het zal voor veel shooter-fans dan ook een verademing zijn dat ze op de Nintendo-console eindelijk aan de slag kunnen met een volwaardige Free For All Deathmath-, een Last Man Standing- en een Capture the Flag-modus.

Hierbij wordt overigens gebruikgemaakt van de Wii Speak waardoor je tijdens het spelen met de andere gamers kunt spreken. Volgens High Voltage is de Wii Speak zo ingesteld dat je tijdens de actie slechts de zes spelers hoort die het dichtst bij jou in de buurt zijn.

Als ontwikkelaar High Voltage al hun beloftes weet in te lossen dan zouden we eind juni wel eens een ijzersterke shooter kunnen verwachten voor de Wii. Toch blijft het gevaar loeren dat de game dezelfde fouten zal begaan als andere shooters op de Nintendo-console en in dat geval kunnen we The Conduit straks bijzetten in de grote verzameling matige shooters voor de Wii. De All Seeing Eye lijkt in ieder geval voor een aantal leuke puzzel-elementen te gaan zorgen en ook de uitgebreide multiplayer zal voor veel Wii-bezitters niet vroeg genoeg kunnen komen.

Platform: Wii | Release: 26/06/2009

Tip de redactie