Preview: Stormrise

Vroeger dacht men dat shooters op een console onmogelijk waren, maar GoldenEye en Halo bewezen het tegendeel. Nu gaat de ontwikkelaar van Stormrise een poging doen om de console-RTS op de kaart te zetten.

Met Halo Wars en EndWar lijken RTS-games voor de consoles een nieuw tijdperk in te gaan. Creative Assembly, die bekend is van de Total War serie, vond het daarom ook tijd om het hele RTS-genre onder handen te nemen.

Zowel Halo Wars als EndWar hebben hun eigen manier van besturen en dus kon Stormrise niet achterblijven. Dat is echter lang niet het enige onderdeel waar deze RTS zich in onderscheidt.

Whipping

Laten we het eerst over de besturing hebben. De belangrijkste reden dat RTS-games op consoles vaak niet werken is het ontbreken van de toetsenbord-muis besturing.

Fans van het genre zijn er namelijk van overtuigd dat dit de enige goede manier is om een RTS te besturen. Creative Assembly beweert nu echter dat hun ‘whipping’ techniek eigenlijk nog sneller werkt.

Het principe is heel simpel, op de pc moet je vaak je manschappen opzoeken op de kaart om ze dan aan te klikken en commando’s te geven. In Stormrise scroll je echter door je manschappen heen door een slinger te geven aan je rechter analoge stick. Op die manier kan je ook orders geven aan een unit zonder dat deze in beeld is.

Orders buiten beeld

Stel je voor dat je basis wordt aangevallen door meerdere vijandige troepen. Je kunt het je niet veroorloven om je beeld naar de andere kant van de map te bewegen om je troepen te selecteren en deze terug te roepen, want dan mis je teveel van de strijd. Dan kan je simpelweg die troepen selecteren zonder dat ze in beeld zijn om ze vervolgens direct de opdracht te geven terug te keren naar de basis.

Het gaat echter verder dan dat. Werkelijk elke knop op je controller zal intensief worden gebruikt om units te maken, units te selecteren, opdrachten te geven, je cursor te bewegen, in te zoomen, uit te zoomen. Op een toetsenbord is dit allemaal nooit zo’n probleem aangezien je een heel eind komt met de muis en een aantal toetsencombinaties. Met een controller ligt dat toch wat ingewikkelder.

Uit de hoogte

Zoals gezegd is de besturing niet het enige unieke punt van Stormrise. Dit zal namelijk de eerste RTS worden die zich niet op een platte kaart afspeelt. Natuurlijk heb je in andere RTS-titels wel hoger gelegen gebieden en reliëfverschillen, maar daar werd eigenlijk nooit gebruik van gemaakt. In Stormrise zal de camera echter niet boven het slagveld hangen, maar schuin achter je units.

Je hebt wel een beter overzicht dan de troepen zelf, maar je bent niet meer een soort god die zelfs over de hoogste gebouwen heen kan kijken. Het verticale aspect en je gezichtsveld bepaalt namelijk een groot deel van de gameplay. Als je tegenstanders zich achter een gebouw verschuilen zal je dat niet weten, tenzij een van je troepen die tegenstander ook daadwerkelijk kan zien.

Je kunt dus een aantal scouts of snipers op hoge gebouwen zetten zodat je altijd een goed overzicht hebt over het slagveld.

Combineer dit met de eerder genoemde mogelijkheid om troepen buiten het beeld aanwijzingen te geven en je zal zien dat deze driedimensionale omgevingen een compleet nieuwe strategische aanpak vereisen.

Eenheden die namelijk bovenop een gebouw staan, hebben namelijk ook een voordeel tegenover troepen die zich op de grond bevinden. Iemand van bovenaf belagen met een regen van kogels, is namelijk een stuk makkelijker dan andersom.

Stormrise is een zeer ambitieus project. De game kent niet alleen een compleet nieuwe manier van besturen, maar voegt ook een extra dimensie toe die we nog niet eerder zagen in een RTS. Vooral het verticale aspect voegt heel veel toe aan het genre. De vraag is nu nog of het allemaal niet een beetje te veel wordt. Als alle elementen echter goed zijn uitgewerkt, dan heeft Creative Assembly een zeer originele topper in handen.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 27/03/2009

Tip de redactie