Review: Empire: Total War

Creative Assembly's Total War serie doet menig gamers hart sneller kloppen. Empire Total War brengt de ijzersterke combinatie van turn based en Real Time Strategy naar de achttiende eeuw.

Al sinds het begin van dit millennium heeft de Total War serie veel strategiefans in hun greep. Niet zozeer omdat de games geweldig in elkaar zitten (elk deel zit immers vol bugs) of vanwege de historische incorrectheid (het eerste wat modders doen is een realisme-mod maken).

Het gaat allemaal puur om de ervaring. Geen enkel andere game biedt immers totale oorlog op deze schaal.

Pruiken

Na samurai's, ridders, Romeinen en nog een keer ridders is het nu de beurt aan mannen met pruiken. Klinkt misschien suf, maar er gebeurde genoeg in deze eeuw. Musketten werden standaard, kanonnen nauwkeuriger en iedereen had een hekel aan elkaar.

Ook is het voor het eerste dat ons kleine landje speelbaar is. De Republiek had net zijn gouden eeuw gehad en heeft uitgebreide koloniën in het Caribische gebied en India.

Ook deze gebieden zijn nu onderdeel van het speelveld en zullen het toneel zijn van veel veld- én zeeslagen.

Ter zee

Met de opbouw naar de release legde Creative Assembly grote nadruk op de mogelijkheid om nu ook de zeeslagen zelf uit te vechten.

Schepen waren wel onderdeel van alle vorige Total War games, maar konden alleen automatisch worden uitgevochten. Vergeet dus niet de tutorial te volgen, want dit element is behoorlijk anders dan de landgevechten.

Krakend hout

De zeegevechten zitten goed in elkaar. Je hoort het hout kraken terwijl de schepen door de zee ploegen, ziet de bemanning aan het werk en zelfs het vechten als het ene schip het andere probeert te veroveren.

Om een succesvolle admiraal te zijn (en dat wil je wel als je met Nederland speelt), moet je rekening houden met de windrichting en formaties.

Zeeslagen zijn een leuke toevoeging, maar wij gingen toch al vrij snel weer over op de auto resolve.

De zeeslagen duren vaak wat lang en zodra je vloten groot worden is het onoverzichtelijk. Maar er zullen vast gamers zijn die hier geen genoeg van kunnen krijgen.

Diplomatie

In Total War draait het allemaal om veroveren en oorlogsvoeren. Een grote irritatie in de vorige delen, was de nutteloze kunstmatige intelligentie voor diplomatie. Deze wilde een beurt vriendjes zijn en stak de volgende beurt je hoofdstad in de hens.

Game na game beloofde Creative Assembly verbetering en het is ze nu eindelijk gelukt. Vooral op ‘hard’ is de AI geen dombo en zal deze verdragen met je aangaan of verbreken op een logische manier.

Zo vonden wij het tijd om Antwerpen eens te veroveren en de Spanjaarden een lesje te leren. Een beetje jammer was alleen dat ze geallieerd waren met Frankrijk en wij al snel Fransozen in de polder had.

Gelukkig bezit Nederland over een bron van inkomsten en wisten wij de Franse koning om te kopen.

De juiste positie

Bij de landgevechten draait het allemaal om de juiste positie. In een eeuw waar het allemaal draait om musketten is het de bedoeling om zoveel mogelijk van je mannen te laten schieten op de tegenstander.

Echt nauwkeurig waren de geweren van die tijd niet en je zal heel wat salvo's moeten afvuren op een vijandelijk regiment wil je deze laten breken.

Ook reageren de eenheden realistisch. Regimenten gaan er sneller vandoor als ze in de flank beschoten worden, de generaal dood gaat of worden beschoten door artillerie.

Ook dit laatste is een stuk nuttiger geworden. Heb je in het begin van de game nog vrij ruwe instrumenten, aan het einde kan je hele regimenten breken in een salvo van je howitzers.

De campaign

De campaign map is gigantisch en nog gedetailleerder dan in Medieval 2. Wel is het aantal regio's flink afgenomen en bestaan hele landen vaak uit één regio (behalve Duitsland, wat toen nog niet één natie was, maar allemaal kleine landjes). Dit betekent echter niet dat je Frankrijk in één slag kan veroveren.

Elke regio heeft een hoofdstad, maar ook tal van kleinere steden, boerderijen en andere productiecentra. Ook kan je forten bouwen en legers strategisch plaatsen.

Deze onderscheppen dan automatisch vijandelijke legers en zorgen ervoor dat je vaak een hele campagne moet voeren voor je de hoofdstad bereikt.

Afwisseling

Een erg fijn systeem dat zorgt voor heel veel afwisseling in de gevechten. Zo verdedig je soms dorpen, vecht je in een groen landschap vol lage muurtjes en ruïnes of moet je een fort bestormen.

Een pak van ons hart, want in de vorige delen was je vooral bezig met (saaie) ‘sieges’ in plaats van spannende veldslagen.

Grafisch is de game flink opgepoetst sinds het vorige deel Medieval 2. Een veldslag straalt sfeer uit, vol rookeffecten, explosies en ook de mannen in je regimenten zien er gedetailleerd en afwisselend uit. Het blijft een machtig gezicht om duizenden troepen op het slagveld te zien.

Te laat

De kunstmatige intelligentie is ook op dit gebied flink vooruit gegaan en zal er alles aan doen om je te stoppen.

Zo zal je regelmatig druk bezig zijn met het juist positioneren van je troepen en er te laat achter komen dat de tegenstander een cavalerie-eenheid door je artillerie aan het ploegen is.

Ook maakt het slim gebruik van bruggen en andere knelpunten om je aanvallen af te slaan. Wij raden ervaren spelers echter wel aan om de game gelijk op ‘hard’ of ‘very hard’ te spelen, dan is de AI nog nét iets scherper.

Wat jammer genoeg (nog) niet goed is uitgewerkt is de kunstmatige intelligentie tijdens ‘sieges’ en ook de besturing laat hier nog wel wat te wensen over. Je eenheden besturen op de muren gaat vaak nergens over en het wil nog wel eens gebeuren dat je regiment alle kanten op gaat behalve de juiste.

Onafhankelijk

Naast de campaign kan je losse battles spelen en historische gevechten herbeleven. Ook zit er een serie scenarios bij waar de Amerikaanse onafhankelijkheidstrijd de hoofdrol speelt. Een leuke extra is dat als je deze haalt, je ook als de Verenigde Staten aan de slag kunt in de campaign.

De multiplayer loopt via Steam en je kunt met maximaal acht spelers tegen elkaar vechten op land en zee. Steam heeft als extra voordeel dat je makkelijk toegang hebt tot updates.

Dit betekent dan ook geen gedoe meer om een site te vinden waar je de patch op een fatsoenlijke snelheid kunt downloaden.

Schokkende cijfers

Ook kan je dertig achievements halen. 'Minder' leuk is dat Steam ook in de gaten houdt hoeveel uur je bezig bent en dat kan voor schokkende cijfers zorgen. Deze reviewer zat, zonder dat hij het door had, binnen een paar dagen op meer dan 20 uur.

Een leuke bijkomstigheid is dat Creative Assembly bezig is met een patch die het mogelijk gaat maken om samen met een vriend de campaign mode te spelen.

Je vriend zal zich niet vervelen als jij pc gestuurde facties aanvalt, want deze mag hij namelijk besturen tijdens het vechten. Klinkt erg goed, maar het is helaas nog niet bekend wanneer dit uitkomt.

Ondanks hier en daar wat schoonheidsfoutjes, is het Creative Assembly wederom gelukt om een dijk van een spel neer te zetten. De fans kunnen er weer jaren tegenaan en ook de modders kunnen aan de slag. Deze game is voor alle strategieliefhebbers een must. (90%)

Platform: pc | Release: 03/03/2009

Tip de redactie