Preview: World in Conflict: Soviet Assault

World in Conflict was een frisse wind in een stoffig genre. Met de uitbreiding Soviet Assault krijgt het verhaal een Russische twist.

Om de zoveel tijd komt er een game uit die een nieuw pad inslaat binnen een bekend genre. World in Conflict deed dit met first person shooter controls, explosies die het beeld vulde en volop actie. Wij waren dan ook erg enthousiast toen de uitbreiding van deze game binnen kwam.

Add-on?

Het eerste dat opvalt na het installeren, is dat er helemaal geen nieuwe campaign is. Tenminste, na een erg gave eerste missie waar je met de Russen de Berlijnse muur opblaast ben je opeens weer terug in Seattle en moet je missie 1 doen uit World in Conflict zelf. De missies van Soviet Assault zijn namelijk toegevoegd aan de verhaallijn van het origineel. Een opvallende keuze die qua verhaallijn een beetje doet denken aan Call of Duty 4.

World in Conflict: Soviet Assault is dan ook een perfecte kans voor iedereen die nog niet bekend is met deze game of destijds geen pc had die het aankon. In de winkel zal Soviet Assault alleen verkocht worden met het origineel. Als je World in Conflict al hebt, dan kan je de extra missies online kopen. De nieuwe multiplayer maps komen gratis beschikbaar en zijn dus ook te spelen zonder de uitbreiding.

Perspectief

Het verhaal van de game zit goed in elkaar en is meeslepend. Het wordt verteld met CGI, tekeningen en ingame beelden. De toevoeging van een Sovjet perspectief aan het verhaal maakt het alleen maar beter en de voice acting is wederom van uitstekend niveau. Toch heb je door het gebruik van vele ingame beelden nog steeds het gevoel dat je een game aan het spelen bent in plaats van een film met wat gamestukjes.

De game speelt nog net zo fijn als toen deze uitkwam en ondanks dat het anderhalf jaar later is, ziet het er nog prima uit. Toch vragen wij ons af of Soviet Assault niet een beetje te karig is qua inhoud. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de concurrent Company of Heroes, dan kreeg deze game bij de uitbreiding Opposing Fronts twee hele nieuwe campaigns. Bij Soviet Assault moet je het doen met een paar nieuwe missies en multiplayer maps en dus geen nieuwe campaign of nieuwe eenheden. Dat had eigenlijk meer moeten zijn.

Toch hoeft de World in Conflict fanaat niet te treuren. Een van de beste elementen aan deze game is zonder twijfel de toegankelijke multiplayer, waarin je als speler midden in een potje kan springen en mee kan knallen.

Met Soviet Assault krijgt de multiplayer een grote beurt om alles nog nét wat beter en duidelijker te maken. Denk aan een verbeterde vriendenlijst, intergratie van maps gemaakt door spelers en visuele verbeteringen. Het meest opvallende is nog wel dat je Soviet Assault helemaal niet nodig hebt om van de bovenstaande dingen mee te profiteren.

World in Conflict: Soviet Assault is vooral een kans om het allemaal (nog eens) te beleven. Voor iedere strategiefan die deze game nog niet heeft, is het een must. Voor de veteranen lijkt het een interessante extra, alhoewel de hoeveelheid content vooralsnog een beetje karig lijkt.

Platform: pc | Release: 13/03/2009