'Gamers vinden geweld niet belangrijk'

Recent onderzoek zou aantonen dat spelers zich voelen aangetrokken tot de uitdaging die een game biedt en niet zozeer tot het grafische geweld dat ze op het scherm te zien krijgen.

Het onderzoek dat vandaag wordt gepubliceerd is uitgevoerd door de universiteit van Rochester en het ‘player-experience’ onderzoeksbedrijf Immersyve Inc. Bij het onderzoek werden onder andere Half-Life 2 en House of the Dead III gebruikt.

Andrew Przybylski, de hoofdauteur van het artikel, stelt dat het grootste deel van de gamers het geweldgeen pluspunt vinden, inclusief de gamers die vaak brutere games spelen. Slechts een kleine subgroep van wat agressievere spelers gaf echt de voorkeur aan gewelddadige content.

Geweldloos

Videogames krijgen veel negatieve publiciteitdoor het soms explicietegeweld maarbaas van Immersyve,Scott Rigby,geeft aandat het onderzoek positieve gevolgen kan hebben voor de game-industrie.De uitkomstenzouden game-ontwikkelaars namelijk kunnen stimuleren om minder grof geweld in games te stoppen en daarbij meteen een bredere markt te creëren.

Professor Craig Anderson, die vaak kritiek heeft op gewelddadige games, juicht het onderzoek toe. Hij stelt dat de resultaten duidelijk de heersende gedachte onder gamers en in de game-industrie weerleggen. Er zou namelijk geen relatie bestaan tussen het plezier van de gamer en de hoeveelheid geweld in een game, wat betekent dat een geweldloze game volgens hem toch net zo leukkan zijn.

Tip de redactie