Special: X-Men Origins - Wolverine

Het meest populaire comic book personage ooit heeft de kans om te bewijzen dat filmgames en comic book games wel goed kunnen zijn.

Vroeger moesten we het doen met dramatische comic book verfilmingen. De verhaallijnen klopten vaak niet met de comics en de special effects waren nooit goed genoeg. Maar daar is gaandeweg verandering in gekomen.

Kijk maar naar de laatste paar comic verfilmingen als The Dark Knight, Iron Man en de Spider-Man films. De bioscopen stroomden over van de belangstellenden en de films waren alles behalve slecht te noemen.

Waarom moeten we het dan nog wel steeds doen met dramatische filmgames? Want om nou te zeggen dat deze netjes zijn meegegroeid met de filmindustrie is nogal overdreven.

De games die we voorgeschoteld krijgen zijn vaak niet om aan te zien en als ze goed te spelen zijn is dat al heel wat. Het wordt langzaamaan wel wat beter.

Neem bijvoorbeeld de Quantum of Solace game, of de Spider-Man games. Beide van films afgeleid en beide prima te spelen.

Langere ontwikkeltijd

De film X-Men Origins: Wolverine is ondertussen alweer een jaar vertraagd en dat gaf ontwikkelaar Raven dus ook een jaar extra ontwikkeltijd. Deze keer kunnen ze dus niet de schuld geven aan het feit dat ze maar vijf maanden ontwikkeltijd hadden. Waarschijnlijk hoeven ze dit ook niet te doen, want wat wij van de game gezien hebben belooft heel wat.

Sowieso kun je prima naar deze game kijken zonder tranen in je ogen te krijgen. De modellen en levels zijn erg mooi vormgegeven en het is duidelijk dat hier alleen al veel tijd in is gestoken.

Het model van Wolverine is (natuurlijk) gemodelleerd naar het lichaam van Hugh Jackman en als je de screens bekijkt, dan kun je het daar misschien ook wel een heel klein beetje in zien. Dit komt niet doordat hij zo slecht is nagemaakt, maar omdat ze bij Raven het lichaam van Jackman wat te lang en te sexy vonden.

Drie lagen

Wolverine heeft geen lang en sexy lichaam. Hij is gedrongen en gespierd. Daarom hebben ze het ingescande lichaam van hoofdrolspeler Hugh wat verkort en verbreed. Ook hebben ze het voorzien van drie lagen. Een kleding-, een huid- en een skeletlaag.

Dit is speciaal gedaan om de schade aan het lichaam van de mutant zo goed mogelijk weer te geven. Elk van de drie lagen zijn zichtbaar, mits de bovenliggende laag (gedeeltelijk) weg is. Je zult ook zien dat Wolverine stukken kleding en stukken huid zal verliezen als hij beschoten wordt.

Gelukkig heeft de man de beschikking over een uitzonderlijk snelle herstelcyclus. Je kunt het weggeschoten vlees en andere bloederige wonden als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. Maar als de hoofdpersoon binnen enkele seconden weer fit en fruitig is, hoe kan hij dan dood? Om hier een oplossing voor te vinden heeft Raven twee balken in het leven geroepen. De een is je levensbalk. Deze vult zich heel snel weer aan als je even rust neemt.

Even uit de actie stappen kan af en toe dus geen kwaad. De andere is je vitality balk. Deze geeft aan hoe snel en hoe goed je nog kan herstellen. Deze balk vult zich langzaam aan en doet dat alleen als je levensbalk helemaal vol is. Zijn deze samen leeg, dan is het game over.

Snelste actiegame ooit?

Als je levensbalk zich snel aanvult, dan moet de actie natuurlijk ook snel zijn. Anders komt de balk nooit leeg. Volgens de ontwikkelaar is dit de snelste actiegame ooit. We zullen denken dat andere actiegames erg traag zijn als we deze game hebben gespeeld.

Nu kan de actie wel heel snel zijn, maar als we een stroeve besturing voorgeschoteld krijgen met 521 mogelijkheden, dan houdt het al snel weer op.

Daarom is er gekozen voor een zeer simpele lay-out waarbij je drie verschillende aanvallen hebt. Deze variëren logischerwijs van zwak naar erg sterk. Tel daarbij op dat er geen hele moeilijke combo’s in de game te vinden zullen zijn en iedere Wolverine-fan kan er zo mee aan de slag. Maar is dit niet gelijk een valkuil?

Door dit simpele gevechtssysteem kan de actie nogal snel eentonig worden. Als we naar Ninja Gaiden kijken waren de moeilijkheidsgraad en de lastige combo’s juist een punt waardoor mensen de game bleven spelen.

Bombastische actie

Natuurlijk heeft X-Men Origins: Wolverine zijn eigen combo-systeem dat uit te breiden valt met experience die je verkrijgt door het uitvoeren van combo’s, maar als we Raven mogen geloven dan zal dit toch allemaal niet zo belangrijk zijn. Er wordt vooral gestuurd naar actie en filmische cutscenes. We zagen bijvoorbeeld heel veel bombastische actie in cutscenes.

Deze tussenstukken zijn overigens niet een moment om even bij te komen van het besturen van Wolverine, want dat gaat gewoon door tijdens deze filmpjes. Je zult een beperkt aantal moves moeten doen om er levend doorheen te komen.

Overigens heeft Wolverine van zichzelf al heel wat vette moves. Die klauwen die uit zijn handen komen, gebruikt hij natuurlijk ook. Het bloed zal dan ook rijkelijk vloeien en ledematen zullen vaak los op de grond belanden. Maar dat is niet alles. Iedereen kent natuurlijk de sprong van de man.

Hij maakt in deze game ook weer gigantische sprongen om zijn vijanden vanaf een afstandje te torpederen met zijn gespierde lichaam en de uitgestoken klauwen in de aanslag. Daarnaast heeft hij ook nog een Feral Sense. Dit houdt zoveel in dat hij verborgen dingen kan ontdekken door deze mogelijkheid te gebruiken. Verborgen richels, zwakke punten bij eindbazen en verborgen vijanden worden allemaal zichtbaar.

Wat we van de game hebben gezien stemde ons vooral positief. Het lijkt er op dat we de eerste echte kwalitatief goede filmgame krijgen. En dat gevuld met filmische actiescènes en hele snelle actie waarbij Wolverine heel wat schade doet en flink wat bloed laat vloeien. Alleen zou de game misschien wat te makkelijk kunnen worden, maar voordat we hier een oordeel over kunnen geven moeten nog veel meer van de game zien en hem natuurlijk even spelen.

Platform: Xbox 360, PS3, pc, PS2, PSP, Wii, DS | Release: Mei 2009

Tip de redactie