Special: Velvet Assassin

Dat een game bijna zeven jaar in ontwikkeling is, is in de regel geen goed teken. Velvet Assassin kan natuurlijk de bekende uitzondering zijn, maar lijkt vooralsnog een kloon van Splinter Cell te worden.

Snelle rekenaars zullen opmerken dat de ontwikkeling van Velvet Assassin, toen nog onder de naam Sabotage, van start ging in 2002.

Precies het jaar dat Sam Fisher voor het eerst in de schaduw verscheen en meteen de lat van het third person stealth genre een flink stuk hoger tilde. Maar hoewel cliché, goed gejat is nog altijd beter dan slecht bedacht, dus wat kunnen we van de game verwachten?

Verzetsheldin

In Velvet Assassin neem je de rol aan van Violette Summer, wiens belevenissen gebaseerd zijn op de missies van de Engelse verzetsheldin Violette Szabo.

Zij wist tijdens de Tweede Wereldoorlog de Nazi’s enkele gevoelige tegenslagen te bezorgen, door infiltratie en sabotage in bezet Frankrijk. Voor haar liep de oorlog echter niet goed af, want na een mislukte operatie vond ze haar eind voor een vuurpeloton.

Nachtmerries en visioenen

Wat er precies is gebeurd met Violette Summer is de grote vraag die je bij de start van de game voorgeschoteld krijgt. Zij is niet dood, maar het scheelt niet veel. De hoofdpersoon ligt namelijk zwaargewond in een bed in Frankrijk en blijkt in comateuze toestand.

Ze herbeleeft eerdere missies, maar heeft ook last van nachtmerries en visioenen, die samen de puzzel vormen van wat er met Violette is gebeurd.

Doel van de makers is om te laten zien wat de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog doen met iemand die er midden in zit. Verwacht dan ook enkele schokkende scènes, zoals vermoorde gezinnen die in de getto’s op straat liggen.

Hoofdmoot

De missies die Violette in haar hoofd naspeelt, twaalf in totaal, vormen de hoofdmoot van Velvet Assassin. Aangezien ze altijd in haar eentje achter vijandelijke linies opereert, is niet gezien worden letterlijk van levensbelang.

Door zich van schaduw naar schaduw te bewegen, is het bijvoorbeeld de bedoeling om een officier te vermoorden, plannen te stelen of door de Duitsers gevangen genomen spionnen gif te bezorgen zodat zij zelfmoord kunnen plegen in plaats van te praten.

Doe-het-zelf bom

Om haar doelen te voltooien, kan de geheim agente onder meer vijandelijke soldaten stil ombrengen met een mes, lampen kapot schieten of blokkeren (om zo dynamisch de lichtval te beïnvloeden) en de in games altijd zo handig aanwezige olievaten gebruiken als doe-het-zelf bom of brandhaard.

Even opvallend als vreemd is de mogelijkheid om het pinnetje uit een granaat te trekken, terwijl deze nog aan de riem van een onfortuinlijke Nazi hangt.

We zagen dit al in Fallout 3 en hoewel erg effectief, lijkt het wat uit de toon te vallen in een game waar stealth de boventoon voert.

Morphine mode

Wordt ze toch ontdekt, dan kan ze gebruik maken van een pistool en uiteraard eventuele buitgemaakte wapens. Bovendien is er nog de zogenaamde morphine mode, waarin de tijd enkele seconden stil staat zodat Violette zich in het heetst van de strijd kan verplaatsen.

Dit is natuurlijk gewoon bullet time, maar het idee er achter is dat wanneer ze zich beseft dat ze in levensgevaar is, haar bewusteloze lichaam in het ziekenhuis onrustig wordt. De zuster geeft haar daarop morfine om te kalmeren.

Tijdens de morphine mode loopt Violette dan ook in haar ziekenhuiskleding en zweven er bloeddruppels door de omgeving.

Meer diepgang

De voorraad morfine is beperkt, maar kan in aantal en lengte van het effect worden uitgebreid door er ervaringspunten aan te spenderen. Velvet Assassin krijgt namelijk ook een licht RPG-elementje mee, om voor wat meer diepgang te zorgen.

Afgaande op de beelden die dit jaar op de Games Convention in Leipzig werden getoond lijkt dat ook wel nodig, want de game deed daar toch wat gedateerd aan.

Zo zagen we Violette ook meermaals in de schaduw van een hek zitten, zonder opgemerkt te worden door een bewaker op slechts enkele meters afstand. En met de zon hoog in de lucht, komt de geloofwaardigheid van een stealth game daarmee al snel in het gedrang.

Een goede stealth game in een Tweede Wereldoorlig setting kan op papier zeker interessant zijn, zeker met een ontwikkelaar die de durf heeft om ook de schaduwzijde van de oorlog in beeld te brengen.

De vraag is echter of Velvet Assassin die goede stealth game gaat worden en men dus in de laatste maanden met name de kunstmatige intelligentie nog sterk heeft verbeterd. Gekeken naar de reeds lange ontwikkeltijd zijn we er echter bang voor.

Platform: Xbox 360, pc | Release: begin 2009

Tip de redactie