Special: Uncharted 2: Among Thieves

De eerste Uncharted maakte op veel gebieden behoorlijk indruk, maar mistte toch een beetje onderscheidend vermogen. Ontwikkelaar Naughty Dog wil dat met het tweede deel goedmaken.

Toen Uncharted eind 2007 uitkwam, bleek dit een mooie kruising tussen Tomb Raider en Gears of War, maar jammer genoeg had de titel daardoor niet echt een eigen smoel.

De animaties en filmische scènes waren van een ongekend hoog niveau, maar de korte spelduur en niet al te hoge moeilijkheidsgraad zorgden ervoor dat de game simpelweg net iets te weinig value for money bood.

Inmiddels heeft ontwikkelaar Naughty Dog de eerste informatie over het vervolg prijsgegeven. Wederom zul je in de huid kruipen van Nathan Drake, maar het verhaal draait dit keer niet om Francis Drake, maar om niemand minder dan Marco Polo en diens avonturen.

Alhoewel deze ontdekkingsreiziger zijn reizen altijd goed gedocumenteerd heeft, is er niks concreets bekend over het jaar 1292, waarin hij een flinke vloot aan boten verloor.

Wensen in vervulling

In Uncharted 2 zul je in eerste instantie op zoek gaan naar deze verloren vloot, maar de ontwikkelaar belooft dat je al snel in andere zaken verwikkeld zal raken.

Nathan zal Tibetaanse stad Shambahla bezoeken omdat daar de ‘Cintamani Stone’ te vinden zou zijn, die alle wensen van de eigenaar in vervulling zou moeten laten gaan.

Nieuwe setting

Een prima uitgangspunt voor een avontuurlijk verhaal, maar ook direct een goede gelegenheid om een uitstapje te maken naar een nieuwe setting. Het eerste deel was natuurlijk prachtig vormgegeven, maar veel meer dan jungle-levels kregen we niet voorgeschoteld.

Het tweede deel belooft op dat gebied een stuk meer variatie te bieden. Zo zagen we in de eerste trailer Nathan al door de sneeuw banjeren en laten de eerste screenshots een level zien in een vervallen stad.

Bij dat laatste level zien we direct terug dat Naughty Dog het combat-systeem verder heeft uitgediept.

In het eerste deel wisselden de platform/adventure-gedeeltes zich telkens vrij abrupt af met actie-gedeeltes, maar de ontwikkelaar wil dat in Uncharted 2 naadloos in elkaar over laten gaan.

Je zult dan ook bijvoorbeeld van het ene naar het andere reclamebord van een winkel slingeren, om ondertussen sneaky tegenstanders uit te schakelen, terwijl je achter de borden blijft schuilen.

Tactiek

De keuze is aan de gamer of je frontaal de aanval ingaat of juist via stealth-technieken de levels schoonveegt. Nathan heeft veel meer mogelijkheden om ergens achter te schuilen en kan zelfs zijn eigen cover creëren door bijvoorbeeld een tafel om te trappen of een deur van een auto los te rukken.

Naughty Dog heeft de kunstmatige intelligentie van de tegenstanders ook flink opgekrikt, waardoor een perfect stukje cover zomaar ingepikt kan worden. Daarbij is de omgeving niet altijd je vriend en kunnen bijvoorbeeld opvliegende duiven je schuilplaats zomaar verklappen.

Flinke sprong

De genoemde nieuwe mogelijkheden zijn deels te danken aan de verbeterde animaties in de game. Het eerste deel blonk op dat gebied al uit en Naughty Dog lijkt de lat wederom een stuk hoger te leggen.

Nog steeds is Nathan niet de doorsnee actieheld die met twee vingers in zijn neus een flinke sprong zal wagen, maar zal hij zichtbaar moeite hebben om dit uit te voeren.

Het verhaal achter Nathan

Daarbij zijn de gezichtsanimaties verder uitgewerkt, wat ook zijn uitwerking zal hebben in de cutscenes. Naughty Dog laat wederom alle scènes door daadwerkelijke acteurs uitvoeren (die tevens de voice acting verzorgen), waardoor je tussenfilmpjes voorgeschoteld zal krijgen die niet zouden misstaan in een Hollywood-film à la Indiana Jones.

De ontwikkelaar heeft tevens aangegeven dat we meer te weten krijgen over het verhaal achter Nathan Drake zelf, aangezien deze zeker meer diepgang kent dan het eerste deel deed vermoeden.

Punten scoren

En op dat gebied lijkt Uncharted 2 weer punten te gaan scoren. Aan de eerste screenshots en de trailers te zien, ziet de game er geweldig uit en als de game zo lekker speelt als het eerste deel, dan kan het eigenlijk niet meer misgaan met de titel.

De ontwikkelaar heeft aangegeven dat ze voor de eerste Uncharted ongeveer gebruik maakten van 30% van de kracht van de PS3, terwijl ze voor het tweede deel de volledige kracht zullen aanspreken.

Hopelijk betekent dit tevens een wat langere spelduur voor de game, aangezien je het eerste deel wel erg snel had uitgespeeld. Als Naughty Dog ook rekening houdt met dit belangrijke element, dan hebben ze een regelrechte must have voor de PS3 in huis.

De eerste Uncharted was een titel met ontzettend veel potentie, maar als we eerlijk zijn, liet de game het op een paar essentiële punten liggen.

Ontwikkelaar Naughty Dog lijkt daar zeker werk van te maken met het tweede deel, dat meer variatie biedt qua omgevingen en meer diepgang qua gameplay zal kennen. Of dat genoeg is om het tweede deel wel een eigen smoel te geven, zal in de toekomst moeten blijken.

Platform: PS3 | Release: 2009

Tip de redactie