Preview: 50 Cent: Blood on the Sand

Eén van de titels die eerder dit jaar door uitgever Activision Blizzard werd gedropt is 50 Cent: Blood on the Sand. De rapper vond onderdak bij THQ, die ons uitnodigde om de game te komen testen.

Heel vreemd is het natuurlijk niet dat de inmiddels grootste uitgever in de game-industrie geen feilloos vertrouwen had in een nieuwe 50 Cent game. Voorloper Bulletproof werd eind 2005 namelijk ronduit slecht ontvangen en had zelfs de twijfelachtige eer door een Amerikaans games programma uitgeroepen te worden tot slechtste game van dat jaar.

Ondanks dat verkocht de game uiteindelijk nog vrij aardig, waardoor de nieuwe ontwikkelaar Swordfish Studios werd aangetrokken voor een vervolg, dat begin volgend jaar dus verschijnt onder de vlag van THQ. Maar wat kunnen we nu eigenlijk verwachten van een nieuwe game met 50 Cent en zijn G-Unit in de hoofdrol?

Niet betaalde rappers

In de eerste plaats een third person shooter die meer dan eens doet denken aan games als Army of Two en, ‘what’s in a name’, The Club. Na een concert in een door oorlog geteisterd en niet nader benoemd land in het Midden-Oosten, blijkt dat de organisatie de rappers niet kan betalen. In plaats daarvan wordt hem de Heilige Graal onder de ‘bling bling’ beloofd, een met diamanten ingezette schedel.

Echter, nog voor 50 Cent en zijn gevolg het vliegveld kunnen bereiken worden ze overvallen en wordt zijn beloning gestolen. Voor de rappers meer dan genoeg reden om de wapens op te pakken en talloze vijanden over de kling te jagen om de schedel terug te krijgen. Enorme diepgaand kun je het verhaal van Blood on the Sand dus niet noemen en hetzelfde geldt eigenlijk voor de gameplay.

Volledig lineair

De game is volledig lineair en je loopt een vooraf bepaald pad af, terwijl je de ene na de andere Arabier vol lood pompt. Je kunt daarbij gebruik maken van een cover-systeem, maar ondanks de vele tegenstanders lijkt men de game voor een zo breed mogelijke groep 50 Cent fans geschikt te willen maken. Blood on the Sand is namelijk vrij makkelijk, want ook op de middelste van de drie moeilijkheidsgraden blijkt 50 Cent nogal wat meer dan negen kogels te kunnen vangen alvorens tegen de vlakte te gaan.

Er is ook altijd één van de leden van G-Unit bij je en hoewel de kunstmatige intelligentie van je teammate een stuk beter is dan van de meeste tegenstanders, kan deze rol ook door een tweede speler ingevuld worden. Met een online drop-in/drop-out systeem kan ieder moment iemand aan je zijde mee vechten, waarna de AI het weer overneemt als hij of zij er weer mee stopt.

Wat alleen niet echt bij het laagdrempelige karakter lijkt te passen, is de vaak gewelddadige manier waarop tegenstanders aan hun einde komen. Als je dicht bij een vijand komt, kun je namelijk door middel van een quicktime event een aantal finishing moves uitvoeren, die er op zich vrij spectaculair uitzien. Voor elke omgelegde Arabier of behaalde target (zoals het verzamelen van in de wereld verspreide posters) verdien je punten en geld. Hiermee kun je nieuwe wapens of finishing moves unlocken die 50 Cent dan volledig willekeurig uitvoert.

Afwisselend, maar niet interactief

Opvallend is dat het geld, wat je ook regelmatig in de omgeving vindt, cel-shaded is. De rest van de game is dat namelijk verre van, al ziet Blood on the Sand er verder zeker niet slecht uit. Omgevingen zijn afwisselend, maar alleen totaal niet interactief. Ook niet tijdens de missies tussendoor, waarin je vanuit een jeep of helikopter je tegenstanders onder vuur mag nemen.

Puntjes waaraan ontwikkelaar Swordfish Studios in de laatste weken tot de release nog dient te werken zijn de texture pop-up, waarbij details van bijvoorbeeld een muur pas verschijnen als je er al seconden lang voor staat, en enkele vreemd geplaatste laadschermen. Want vijf meter voor het einde van een level nog een laadscherm lijkt niet heel erg nuttig.

50 Cent: Blood on the Sand heeft ons vooralsnog nog niet helemaal weten te overtuigen, maar dat de game beter wordt dan voorganger Bulletproof staat in ieder geval vast. Eind januari zal blijken of de laagdrempelige, maar gewelddadige trip van de rapper boeiend genoeg is om naast de fans van zijn muziek ook een breder publiek aan te spreken.

Platforms: PS3, Xbox 360 | Release: 6/2/2009

Tip de redactie