Review: Steel Fury: Kharkov 1942

In het voorjaar van 1942 vochten de Russen en Duitsers het uit op het vlaktes van Oost Europa. Een bloedig conflict met duizenden tanks, vliegtuigen en miljoenen soldaten. Genoeg materiaal voor een game en dat dachten ze bij Graviteam ook want zij komen nu met Steel Fury: Kharkov 1942.

De heren bij Graviteam, in al hun wijsheid, besloten dat het een goed moment was voor een simulatiegame. In een tijd dat games steeds makkelijker en korter worden, was dat zeker geen slechte gedachtegang. Bij GameZ.nl zijn we dan ook zeker niet vies van een beetje uitdaging, Beetje jammer alleen dat ze bij Steel Fury simulatie hebben verward met ontoegankelijk.

Het eerste wat door je heen zal gaan als je Steel Fury opstart is: 1999. Het komt allemaal nogal gedateerd over. Toch hielden we moed, graphics zijn immers niet alles. Gelukkig zijn er nog dingen als sfeer, verhaallijn en natuurlijk gameplay. Dat ook deze ver te zoeken waren is, wat ons betreft, de genadeklap voor deze game.

Honderd toetsencombinaties

Weten games als Gears of War, Halo 3 en Fallout 3 steeds meer te doen met minder knoppen, Steel Fury doet het echter anders en heeft voor alles een andere knop op je toetsenbord nodig. Met als gevolg dat je meer dan honderd toetscombinaties uit je hoofd kan gaan leren. Beetje zoals vroeger Franse woordjes in je hoofd stampen op de middelbare school. Leuk is anders.

Nu is niet alles een ramp in deze game. Er is namelijk wel zeker goed nagedacht over het simuleren van dit conflict. De campaigns (je kunt als Rus en Duitser aan de slag) beginnen allemaal met originele beelden en je krijgt een briefing met een kaart van het slagveld en de tactiek die is bepaald (in de stijl van Company of Heroes mission briefings).

Jammer genoeg is het allemaal tekst en geen stem, ook is de missie-uitleg vaak vrij kort. Wat wel weer aardig is uitgevoerd, is het bevel voeren over je eigen tank squadron mét infanterie. Deze geef je orders via de kaart of als je even je hoofd uit het luik steekt van de tank. Kijk wel uit, want de tegenstander is nogal van het snipen.

Met de handleiding op schoot

Als je eenmaal de basis besturing onder de knie hebt kan je, met de handleiding op schoot, aan de veldslagen beginnen. Je kunt kiezen om zelf achter het stuur te springen en rond te gaan rijden, plaats te nemen als schutter, overzicht hebben als tank commandeur en zelfs, als je tank er een heeft, flink los gaan met het machinegeweer.

Wat dan wel weer frustrerend kan zijn, is dat je vaak mijlen ver van het front begint en een behoorlijk eind moet rijden in een erg langzame tank, want blijkbaar waren de tanks in 1942 niet erg snel. Er is geen tijd versnellingsfunctie dus is er niks anders te doen dan nog even de controls door te nemen, terwijl de kunstmatige intelligentie je tank naar het front rolt. Eenmaal aangekomen is het prijs schieten op de vijandelijke infanterie en de tank even stil zetten om een beetje stabiel te kunnen mikken op vijandelijke tanks. Jammer genoeg komt dit allemaal niet erg overtuigend over.

Helaas beschikt Steel Fury: Kharkov 1942 over een niet al te denderende engine. Nooit zijn er echt veel eenheden op het slagveld en de graphics komen erg gedateerd over. Als je dan eindelijk een Panzer tank weet te raken is de ontploffing vaak niets meer dan een wit wolkje. Voordeel was wel dat de game geen enkele keer vast liep. Het geluid is op zich prima, maar weet niet echt te overtuigen.

Zoals je misschien wel merkt zijn wij niet echt positief over deze game. Het slaat op veel plaatsen namelijk de plank volkomen mis. Te ingewikkeld, karige tutorial, matige graphics en weinig sfeer zijn de hoofd symptomen. Misschien dat Steel Fury: Kharkov 1942 de hardcore tanksim fan wel aan kan spreken, want dat gedeelte zit wel aardig in elkaar. (45%)

Platforms: pc | Release: reeds verschenen