Special: Mafia II

EA beschikt met The Godfather-licentie dan wel over een van de meest begeerde franchises in gamesland, toch was er de afgelopen jaren maar één game die zich met recht ‘De Peetvader’ onder de mafia-games kon noemen.

Zo’n zes jaar geleden wist Mafia: The City of Lost Heaven door de uitermate sterke verhaallijn en de realistische gameplay veel indruk te maken en liet ontwikkelaar Illusion Softworks (inmiddels omgedoopt tot 2K Czech) zien dat er naast het succes van Grand Theft Auto nog genoeg ruimte was voor een nieuwe ijzersterke sandbox-franchise. In plaats van de over-de-top gameplay waarmee de GTA-serie de ene na de andere blockbuster wist neer te zetten, richtte Mafia zich overduidelijk op een meer realistische gameplay, natuurgetrouwe graphics en een geloofwaardig verhaal.

Dat ontwikkelaar 2K Czech het verhaal en de presentatie in Mafia II wederom als dragende pijlers beschouwt, blijkt wel uit de zevenhonderd pagina’s tellende screenplay die voor deze game is geschreven. Dit zal niet alleen zorgen voor een game die tweemaal zo groot is als zijn voorganger, maar heeft ook ruim twee uur aan cutscenes tot gevolg. Hiervoor is wederom de hulp ingeroepen van scenario schrijver en regisseur Daniel Vavra waardoor het dus weer helemaal goed lijkt te zitten wat het verhaal betreft. Een verhaal dat zich gaat afspelen in Empire City.

San Francisco en New York
 

In Mafia II zal je de opkomst van de Siciliaanse immigrant Vito Scaletta doorlopen in de onderwereld van Empire City, een fictieve stad die gebaseerd is op delen uit het San Francisco en New York City uit de jaren ´40 en ´50. Als Vito terugkeert van de Europese slagvelden uit de Tweede Wereldoorlog komt hij al snel weer in aanraking met zijn oude vriend Joe Barbaro. De twee besluiten samen een plan te smeden waarmee ze snel geld kunnen gaan verdienen en dit resulteert uiteraard in een carrière in de onderwereld van Empire City. Spoedig zullen de vrienden te maken krijgen met de drie grote families in de stad (Falconi, Vinci en Clemente) en zal er gekozen moeten worden of je samen, of juist tegen een of meerdere families wilt vechten.

Het is opvallend dat er voor Mafia II niet wordt gekozen om simpelweg alles bruter en massaler te maken dan zijn voorganger. Integendeel, Mafia II zal volgens schrijver Vavra dan wel nog steeds over veel moordaanslagen en bloedvergiet beschikken, maar dit zal veel meer gebeuren door middel van kleinschalige operaties en stealth-achtige missies in plaats van de grote vuurgevechten. Iets dat we regelmatig in het eerste deel terugzagen. Het lijkt er dus op dat er hard gewerkt moet gaan worden aan de perfecte moordaanslag en dat lukraak mensen neerknallen er niet meer bij is.

Debuut-trailer

 

Het is lastig om een duidelijk beeld te krijgen van de grafische prestaties die deze game gaat leveren. Maar als Mafia II ook maar een fractie weet waar te maken van de prachtige debuut-trailer die we dit jaar te zien kregen, dan levert de ontwikkelaar met deze game zonder twijfel een van de mooiste games van 2009 af. De studio zegt niet voor niets dat de nieuwe engine voor Mafia II, de Illusion Engine, de concurrentie aan zal gaan met de CryEngine 2 van Crytek.

Grote beloftes dus, maar het duurt nog zeker een half jaar voor we er zeker van kunnen zijn dat dit meer dan slechts grootpraat van een kleine studio… Dat de studio echter over dergelijke capaciteiten beschikt hebben ze wel aangetoond met de eerste Mafia, welke in 2002 namelijk zeker tot de mooiste titels van het jaar behoorde.

Afhankelijk van de speler
 

Hoe het verhaal van Vito Scaletta zich precies gaat ontvouwen wordt in Mafia II geheel aan de speler overgelaten. Naarmate je meerdere missies speelt wordt afhankelijk van de manier waarop je deze uitvoert de koers van het verhaal bepaald. Het kan zelfs zo zijn dat je sommige missies na een mislukte poging niet eens overnieuw hoeft te spelen omdat dit probleemloos in het verhaal van Vito geweven kan worden. De game beschikt uiteraard ook over een groot aantal verschillende ontknopingen zodat iedere speler een passend einde krijgt voor de manier waarop hij zijn verhaal gespeeld heeft.

Wil je met een sandbox-game á la Mafia de lat binnen het genre weer een stukje hoger leggen, dan voldoet het natuurlijk niet om simpelweg de features uit GTA IV te kopiëren. Je moet wat meer bieden. En het lijkt erop dat 2K Czech naast de grafische pracht en praal ook zeker aan deze belangrijke gameplay-elementen heeft gedacht. Zo zullen de auto’s in stijl veranderen naarmate je verder in de tijd gaat, hebben non-playing characters een geheel eigen dagindeling, kun je een sportschool bezoeken om je vechttechnieken aan te scherpen, is tijdens gevechten werkelijk alles binnen handbereik in je voordeel te gebruiken en lijkt de besturing van de shootouts volgens de ontwikkelaar op die van Gears of War.

Maximum snelheid
 

Een van de unieke spelelementen uit Mafia was natuurlijk de zeer alerte politie die direct overging tot een achtervolging als jij een keer door rood reed of als je weer eens de maximum snelheid aan je laars had gelapt. Uiteraard zit deze feature ook in het tweede deel verwerkt maar de ontwikkelaar belooft ons dat we wat meer vrijheid krijgen in het bepalen van onze eigen snelheid. Helemaal los gaan zoals in GTA IV is er echter niet bij, want torn je het gedoogbeleid van het lokale smerissen iets te vaak dan kun je hiervoor zware consequenties verwachten.

2K Czech heeft zich aan de moeilijke taak gezet om het voorgaande deel te overtreffen, maar met de aangekondigde gameplay-elementen, scriptschrijver Daniel Vavra aan het roer en de grafische beloftes van de Illusion Engine lijken ze hier aardig in te gaan slagen. Een specifieke releasedatum voor Mafia II is er nog niet dus moeten we ons de komende maanden nog maar zien te vermaken met de oogstrelende screenshots die slechts mondjesmaat van deze titel worden vrijgegeven.

Platforms: PS3, Xbox 360, pc | Release: 2009

Tip de redactie