Special: Final Fantasy XIII

Uitgever en ontwikkelaar Square Enix is niet alleen druk bezig met remakes van oude titels, maar maakt ook nog regelmatig erg vernieuwende games. Ook die kunnen weer opgesplitst worden in twee groepen.

Een aantal games hebben een ontwikkeltijd van ongeveer twee jaar, zoals bijvoorbeeld The Last Remnant. Andere titels vergen meer tijd voordat ze af zijn en daaronder valt bijvoorbeeld Final Fantasy XIII. De ontwikkelaar neemt duidelijk de beschikbare tijd om dit juweeltje tot leven te wekken en de verwachtingen zijn uiteraard weer hoog gespannen.

Square Enix heeft de game vanaf de bodem opgebouwd. The Last Remnant draaide op de Unreal Engine 3, bij Final Fantasy XIII mogen we een geheel nieuwe, huisgemaakte engine verwachten. De Crystal Tools Engine is een engine die de makers toelaat om een game gemakkelijk te porten naar een ander platform. Half 2007 gaf ex-medewerker Hironobu Sakaguchi al aan dat het prima mogelijk is om de game te porten naar de Xbox 360. Deze zomer bevestigde Microsoft dit door de game aan te kondigen voor de console.

Het nieuwe verhaal van het Crystal

Final Fantasy XIII mag gezien worden als een verbetering op de saga die rond de wereld van Final Fantasy XII werd opgebouwd. Onder andere Final Fantasy Tactics, Final Fantasy XII: Revenant Wings en de PlayStation One-titel Vagrant Story spelen zich op de planeet Ivalice af. De nieuwste Final Fantasy slaat diezelfde weg in en wordt onderdeel van Fabula Nova Crystallis. Dit is het overkoepelende project dat voorlopig drie games zal bevatten die zich in hetzelfde universum afspelen, maar niet noodzakelijk verband hebben met elkaar.

Het verhaal van Final Fantasy XIII blijft voorlopig erg vaag, maar we kunnen er al een aantal zaken over vertellen. De hoofdrolspeler is een vrouw met de codenaam Lightning. Zij moet volgens de makers een vrouwelijke versie van Final Fantasy VII hoofdpersonage Cloud voorstellen. Vele eeuwen geleden heeft een mythische Crystal het ras fal’Cie opgedragen om een paradijs te creëren voor de mensheid. Dat werd Cocoon, een stad die boven de gronden van Pulse, de eigenlijke planeet, zweeft.

Cocoon vs. Pulse

Beide plaatsen zijn erg verschillend van elkaar. Cocoon viert de hoogtijdagen van de mensheid met een ver ontwikkelde technologie, Pulse lijkt op het eerste zicht één enorm oerwoud waar de wet van de sterkste heerst. Iedere plaats heeft zijn eigen Crystal. Die van Cocoon heeft bijvoorbeeld wezens en machines gemaakt voor de inwoners. Maar dat alles mocht niet baten, want de mensheid werd bang en vreesde voor zijn veiligheid. Het resultaat is dat het heilige bestuur van Cocoon mensen verbant die in contact zijn geweest met Pulse.

Hoofdrolspeelster Lightning zou gekozen zijn door een Crystal om de vijand van de mensheid te worden en Cocoon ten onder te laten gaan. Voorlopig zijn er slechts drie mensen meermaals verschenen in de trailers en screenshots. Lightning is een mysterieuze krijgster die een wapen hanteert dat zowel als zwaard of als vuurwapen gebruikt kan worden en ze heeft de kracht om zwaartekracht te manipuleren. Snow Villiers is een l’Cie die rondrijdt op een motorvorm van Shiva. Naast een enorm vuurwapen heeft hij ook krachten die voortkomen uit de tattoo op zijn rechterarm.

Vreemde stammen en Summons

Als laatste is er een meisje met paardenstaartjes die duidelijk een inwoonster is van Pulse. Ze gebruikt een boog als wapen en is eveneens een l’Cie, maar verder is er nog niets over haar bekend. De l’Cie zijn mensen die gekozen zijn door de fal’Cie om een missie te vervullen. Uit de trailers is er verder op te maken dat de Summons weer volop aanwezig zullen zijn, dit keer als digitale wezens. Zo zullen Carbuncle, Ifrit, Siren en Shiva sowieso verschijnen in de game.

Snelle gevechten

Square Enix wil de gevechten in Final Fantasy XIII zo veel mogelijk laten lijken op wat we te zien kregen in de film Final Fantasy VII: Advent Children. De gevechten hebben met andere woorden een hoog tempo en zijn grafisch baanbrekend. De random battles zijn net als bij Final Fantasy XII niet meer van toepassing en ook MP is uit de game gehaald en vervangen door een ATB Cost Cauge. Dit is een meter die steeds leger wordt na iedere actie die je uitvoert. De game hecht ook meer waarde aan strategisch denken, meer dan in de voorgaande Final Fantasy-games en ook is de zogenaamde OverClock mode toegevoegd.

Deze mode kan vergeleken worden met de Limit Bar uit Final Fantasy VII. Als je de mode activeert, kun je speciale aanvallen uitvoeren en wordt de tijd vertraagd. Voorlopig is het onbekend met hoeveel mensen je in een groep ten strijde kan trekken, maar de ontwikkelaar heeft beloofd dat je meer controle over je personages zal hebben in vergelijking met het voorgaande deel. Je zal nog wel steeds moeten wachten op je beurt voor je een actie kan ondernemen en de tijd stopt niet bij het invoeren van een commando.

Wat is in-game en wat is een filmpje?

Hier en daar lieten we het al een beetje blijken, maar Square Enix probeert echt alles uit de next-gen consoles te halen als het aankomt op grafische pracht. Was het in voorgaande delen nog overduidelijk wanneer we te maken hadden met een tussenfilmpje of in-game beelden, nu zal dat volledig in elkaar overvloeien. De engine lijkt dan ook de lat qua graphics in Japanse RPG’s een stuk hoger te leggen.

Het is nog eventjes wachten voordat we ons mogen storten op Final Fantasy XIII. De game wordt volgend jaar in Japan verwacht en het is te hopen dat deze dit keer sneller onze kant opkomt dan zijn voorgangers. Een demo zal volgend jaar in gelimiteerde vorm toegevoegd worden aan de Blu-ray versie van Advent Children. Eén ding is zeker, Square Enix weet de hype rondom Final Fantasy XIII weer flink aan te wakkeren.

Platforms: PS3, Xbox 360 | Release: onbekend

Tip de redactie