Review: Sam & Max: Season One

Naast de pc leent ook de Wii zich uitstekend voor point-and-click adventures. Hoewel het aanbod nog niet al te groot is, maakt nu wel één van de toppers binnen het genre de overstap.

Sam & Max, de symphatieke maar eigenzinnige hond en het naar psychopathie neigende konijn, zijn ooit begonnen als op z'n zachtst gezegd aparte stripfiguren. De eerste comic dateert alweer van twintig jaar geleden, maar het detective-duo is pas echt bekend geworden in de point-and-click adventure uit 1993, Sam & Max Hit the Road. Een game uit de legendarische adventure-stal van LucasArts, waaruit ook klassiekers als Grim Fandango en de Monkey Island-reeks zijn voortgekomen.

Vorig jaar maakte het duo een ijzersterke comeback op de pc, met nieuwe avonturen in een modern 3D-jasje, maar met onveranderd goede humor en gameplay. De zes episoden werden eerst als download via de site van ontwikkelaar Telltale verkocht, om later gebundeld in de winkel te verschijnen in de vorm van Season One. Dat pakket is nu ook te spelen op de Wii.

Verloedering van Amerika

Detectives dus, ofwel Freelance Police zoals de twee zichzelf noemen. Vanuit hun kantoor in New York behandelen ze de vreemdste zaken, zoals een talkshow host die haar publiek al dagen aan een stuk in gijzeling houdt, door gewoon niet te stoppen met het programma. Of ze gaan de verkiezingsstrijd aan met het tot leven gekomen standbeeld van Abe Lincoln, die de verloedering van Amerika niet langer kon aanzien.

Het sterkste punt van de game is de bijdehante en vaak cynische humor, waarbij vooral Max er een sport van maakt om zoveel mogelijk tegen heilige huisjes te schoppen. Daarbij is geweld de makkelijkste manier om resultaat te halen, waardoor dat voor Max ook veelal de beste manier is. Maar juist de combinatie met Sam is de kracht van het duo. Sam is de wat meer verstandige van de twee en de zogenaamde ‘Good Cop, Bad Cop’ routine is ze dan ook op het lijf geschreven.

Gevraagd en ongevraagd commentaar

Je speelt eigenlijk altijd met Sam, waarbij zijn partner gevraagd en ongevraagd commentaar levert. Tijdens gesprekken heb je de keuze uit een aantal zinnen per personage, om zo de antwoorden te krijgen die je nodig hebt. Dit systeem werkt goed en intuïtief, wat zeker ook gezegd kan worden over de verdere besturing van de game. Je hebt alleen de A-knop nodig om objecten te selecteren of gebruiken, nadat je ze hebt aangewezen met de WiiNote. Een uitgebreide tutorial maakt je bovendien niet alleen bekend met de controls, maar ook met de soort puzzels die je kunt verwachten.

Daarbij is een ingebouwd hint-systeem aan of uit te zetten. Dit varieert van subtiele uitspraken om je in de goede richting te sturen, tot Max die ronduit zegt wat je moet doen, als je er echt te lang over doet. Heel hard nodig is dit echter niet, want de game is niet extreem moeilijk en als je een beetje op dezelfde geschifte golflengte van het duo denkt, kom je een heel eind. Het voorkomt in ieder geval loos klikken op alles in de omgeving en het gebruik van de grootste vijand van de adventure, de walkthrough.

Tot zover eigenlijk niets dan goeds over deze Wii-versie, want dat het er allemaal iets minder scherp en wat meer kartelig uitziet dan op de pc was te verwachten. Wat wel vreemd en vooral jammer is, is dat de game niet echt soepel loopt. Bij bijna elke interactie staat het beeld even een halve seconde stil en hoor je de Wii ook constant laden in een poging de framerate op peil te houden. De korte laadschermpjes als je een andere locatie binnenloopt mogen daarbij niet baten, terwijl ook die op de pc niet nodig waren.

Ondanks dat kunnen we spreken van een geslaagde introductie van Sam & Max op de Wii. Met zes afzonderlijke episodes waar je telkens vier tot vijf uur over doet, is het een ideale game voor tussendoor. Wie adventures met een flinke dosis droge en cynische humor wel kan waarderen, mag Season One dan ook zeker niet laten schieten. (74%)

Platforms: Wii, pc | Release: reeds verschenen