Review: LocoRoco 2

In 2006 kwam Sony met een absurdistisch spel uit op de PSP, LocoRoco. Door te veel PSP-gamers in Europa niet opgemerkt, maar toch echt een klassieker. Dit heeft er gelukkig niet toe geleid dat Sony besloten heeft om afstand te doen van dit concept. Sterker nog, deel 2 is nu verkrijgbaar.

LocoRoco 2 plaatst je in een almachtige rol. Je bent immers in staat om de wereld te bewegen. Nu zul je jezelf afvragen wat hiermee bedoeld wordt, zeker wanneer je deel 1 niet hebt gespeeld, maar hier later meer over. Voor hen die onbekend zijn met deze game een korte introductie.

LocoRoco`s zijn kleine, meestal bolvormige wezentjes. Ze verplaatsen zich over hun planeet door stuiterende bewegingen, of ze rollen een blokje om. Dit alles in een bijzonder vriendelijke en kleurrijke omgeving. Ze leven samen met nog kleinere wezentjes, de Mui Mui. Totdat er een zwartgallig ras bezit probeert te nemen van hun planeet, de Moja`s. Deze naargeestige wezens vallen de kleurrijke planeet aan en willen het geheel veranderen in een kleurloze, grijze boel. Het is aan jou om dit te voorkomen.

Heerlijk simpele besturing

De game speelt zich af binnen een 24-tal levels. Je beweegt je stuiterend door de levels heen. Echter, je controleert niet de LocoRoco`s, maar de wereld waar ze zich op bewegen. Door de L- en de R-toets te gebruiken, beweeg je de wereld naar links of naar rechts. En wil je de LocoRoco laten springen, dan druk je beide toetsen tegelijkertijd in. Dat is de gehele besturing, simpelheid ten top!

Door de wereld op de juiste manier te bewegen, bepaal je de lengte van je sprong of kun je ervoor zorgen dat onbereikbare plaatsen plotsklaps toch te bereiken zijn. Wanneer je een level begint ben je in je eentje, maar door het level heen zitten in totaal negentien andere LocoRoco`s verstopt.

Vind je er één, dan versmelt deze zich met je. Hierdoor wordt je steeds een stukje groter. Wil je het level beëindigen met het maximaal aantal van twintig LocoRoco`s, dan zul je doorzettingsvermogen moeten hebben. Er zijn behoorlijk lastig bereikbare dan wel goed verstopte LocoRoco`s. En dit is in elk level zo.

Verzamelwoede vereist

Door het level heen zitten ook een aantal collectibles. Zo kun je nieuwe Mui Mui personages vinden, prijzen ontdekken om later te gebruiken in mini-games, of op zoek gaan naar een groot aantal kersachtige dingen. Soms kom je op punten die alleen op te lossen zijn als je voldoende LocoRoco`s hebt weten te vinden. De mini-games vinden grotendeels plaats rondom de hut (een knolachtige plant) van de Mui Mui`s. Hier kun je kaarten vinden, waar je verzamelde stempels in kunt verwerken.

Ook kun je de knol uitbreiden met nieuwe kamers en de boel inrichten. Dit zijn twee leuke mini-games, die de verzamelaar wel enige tijd bezig gaan houden. Een andere mini-game, die minder is uitgewerkt, is die waarin je op voorhand moet gokken welke LocoRoco een race gaat winnen. Hier heb je verder geen invloed op en je bent hier dan ook snel klaar mee.

LocoRoco 2 is op een flink aantal vlakken behoorlijk gelijk aan het eerste deel. Op een aantal kleine punten is de game echter wel wat verfijnd. De gelijkenis met deel 1 is echter geen reden om niet naar deze game uit te kijken, integendeel. PSP-bezitters zouden deze game eigenlijk moeten hebben. LocoRoco 2 is een heerlijke puzzelgame en toegankelijk voor vrijwel elke doelgroep. En een game die, wil je hem echt gaan uit spelen, ook een flink aantal uurtjes in beslag gaat nemen. Een dikke aanrader wat ons betreft. (85%)

Platform: PSP | Release: reeds verschenen