Preview: Red Faction: Guerrilla

Red Faction 2 liet enkele jaren geleden al zien hoe leuk het was om in een verwoestbare spelwereld rond te lopen. In Red Faction: Guerrilla wordt dit concept losgelaten op een free-roaming wereld en krijgt de term ‘totale verwoesting’ een compleet nieuwe definitie.

Red Faction: Guerrilla speelt zich vijftig jaar na Red Faction 2 af en omdat de grondstoffen op Aarde bijna zijn verbruikt, is er een felle strijd gaande op Mars voor de daar aanwezige fossiele brandstoffen. In de game speel je als Alec Mason die als mijnwerker op de rode planeet is beland om zijn verleden te ontvluchten en hier bij zijn broer te kunnen zijn. Een broer die overigens lid is van een guerrilla beweging welke de strijd aangaat met de Earth Defence Force (EDF). Deze EDF is druk bezig de mensheid op Mars flink uit te buiten en Mason besluit dan ook om zich aan te sluiten bij het verzet tegen deze onderdrukkers.

Hoewel het verhaal best een leuk vervolg is op dat van Red Faction 2 draait het in Guerrilla natuurlijk vooral om de gameplay en dan vooral de manier waarop het slopen van de spelwereld in zijn werk gaat. Een uitgebreide testsessie met de game maakte al snel duidelijk dat het wat het slopen en breken betreft helemaal goed zit met deze titel.

Core business

In een game waar vernieling de ‘core business’ is, spelen de physics natuurlijk een zeer belangrijke rol. Ontwikkelaar Volition wijdt de lange ontwikkelperiode dan ook volledig aan deze kern van Red Faction: Guerrilla. Volgens een van de producers hadden ze ergens in het productieproces zelfs het probleem dat alle gebouwen in de game niet bleven staat maar steeds als een kaartenhuis in elkaar zakten. Een uitgebreid onderzoek wees vervolgens uit dat dit juist als positief gezien moest worden omdat de physics van de game gewoon precies deden waarvoor ze waren ontworpen, namelijk reageren zoals de materialen dat in het echt ook zouden doen. Er moest dus een blik architecten worden opengetrokken die de aanwezige gebouwen op een dusdanige manier konden ontwerpen dat het een solide constructie werd die niet onder zijn eigen gewicht zou bezwijken.

Hout breekt dus als hout, ijzer buigt als ijzer en steen spat uit elkaar zoals je dat van steen mag verwachten. Dit geeft de omgeving waarin je rondloopt een compleet nieuwe dimensie en je wordt echt gedwongen vooruit te denken en rekening te houden met de gevolgen van jouw acties op de spelwereld. Voor welke aanpak je uiteindelijk ook kiest, het vernietigen van constructies zal al snel een zeer plezierige gebeurtenis worden. Je kunt bijvoorbeeld Remote Mines op een dragende muur plakken en vervolgen van een afstand bekijken hoe het immense gebouw realistisch in elkaar zakt (bij voorkeur natuurlijk met een grote hoeveelheid EDF strijders er nog in). Heb je toch niet de juiste muur gekozen om op te blazen? Dan is de kans groot dat de constructie nog steeds overeind staat, maar dan wel krakend en gammel door het zojuist weggeblazen stuk muur.

Alles gaat kapot

Ben je toch meer van de fysieke arbeid en wil je een gebouw met je Sledgehammer kapot meppen? Prima, als jij maar lang genoeg blijft slaan, krijg je uiteindelijk alles wel met de grond gelijk. Maar het wordt pas echt leuk als je op een gegeven moment de kans krijgt om plaats te nemen in een Walker. Met deze robot zal het namelijk mogelijk zijn om letterlijk door de gebouwen heen te beuken en zo de vijand levend onder het neerstortende puin te begraven. De sloopmogelijkheden in deze Red Faction zijn werkelijk eindeloos en het is dan ook gewoon al leuk om de eerste paar uur simpelweg door de open wereld te lopen en dingen te slopen zonder je ook maar een seconde druk te maken over het verhaal. Vooral de manier waarop je de EDF strijders in een zorgvuldig vooraf klaargezette val weet te lokken, zal werkelijk nooit kunnen gaan vervelen.

Van first naar third

Red Faction: Guerrilla werd aanvankelijk ontwikkeld als een first-person shooter maar is halverwege het productieproces omgegooid naar het third-person perspectief. Volgens de mensen bij Volition is dit gedaan om zo een beter gevoel van een open wereld te krijgen, en die beslissing lijkt goed uit te pakken. In deze open wereld mag jij precies bepalen hoe je het spel wilt gaan spelen, kun je zelf kiezen welke missies je wilt aangaan en daarnaast kun je er ook nog voor zorgen dat je geliefd of gehaat wordt door de Martians, de bewoners van de planeet. Door deze Martians namelijk te helpen in hun eigen strijd tegen de EDF zullen deze bewoners je steeds meer gaan waarderen en op den duur jou zelfs komen helpen als je in een hevige strijd verwikkeld zit met de onderdrukkers. Naast deze vredelievende Marsmannetjes kom je tijdens het verhaal overigens ook nog in aanraking met Maraunders. Een clubje compleet losgeslagen rebellen die werkelijk iedereen als vijand zien en dus net zo makkelijk de EDF aanvalt als jouw guerrilla team.

In de game zal je in totaal door zes verschillende gebieden komen en het is te hopen dat deze wat meer afwisseling bieden dan het level dat beschikbaar was tijdens de testsessie. Want hoe leuk het slopen ook is, de rode Mars omgeving werd wel snel eentonig en ook de gebouwen die je overal ziet staan, zien er vrijwel identiek uit. Maar er werd ons beloofd dat de wereld ruim twee keer zo groot is als die van Stillwater (de spelwereld uit de eerste Saint’s Row) en dat we veel afwisseling in het landschap en de gebouwen mogen verwachten. Grafisch lijkt deze game zeker niet grensverleggend te worden maar aangezien de vele actie op het scherm met een degelijke framerate wordt voorgeschoteld en er weinig sprake is van pop-up ziet het er allemaal best strak en goed verzorgd uit.

Red Faction: Guerrilla laat zien hoe totale verwoesting er echt uit hoort te zien en bewijst hoe lang het leuk kan blijven om werkelijk alles in een spelwereld kapot te kunnen maken. Momenteel lijkt dit slopen echter wel het enige waar de game daadwerkelijk in weet uit te blinken, want de beschikbare spelwereld tijdens de testsessie was toch wel erg eentonig en ook de verschillende missies hadden best wat afwisseling kunnen gebruiken. Het duurt nog enkele maanden voordat deze game in de winkel ligt maar Red Raction: Guerrilla is zeker een titel om begin volgend jaar in de gaten te houden.

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: 2009

Tip de redactie