Review: Race 07

Hoewel ik een fan van racegames ben, heb ik toch altijd een haat-liefde-verhouding gehad met racesimulaties. De liefde is er voor het enorme detail en de realistische besturing van de auto's. De haat wordt veroorzaakt door dezelfde aspecten. Dit ligt echter niet aan de games zelf, maar aan het feit dat ik simpelweg te weinig tijd (en zin) heb om me te verdiepen in alles wat de games soms te bieden hebben. Dit is in het verleden wel anders geweest. Het is vast de leeftijd. Toen de reviewversie van Race 07: The official WTCC Game binnenkwam was het voor mij dus ook maar de vraag of de game me aanstond.

Ook voor beginners

Het is natuurlijk subjectief of een racesim je om persoonlijke redenen wel of niet aanstaat. En de meeste aspecten van een sim kunnen niet vanuit die subjectiviteit op kwaliteit worden beoordeeld. Toch is het tekenend voor een ontwikkelaar of ze er iets aan hebben gedaan om ook de niet-hardcore racer aan te spreken. Tot mijn opluchting kan ik vertellen dat Race 07 zeker ook de meer casual racer zal aanspreken, want voor praktisch alle dingen die moeilijkheden kunnen opleveren tijdens het rijden van een virtuele auto zijn hulpmiddelen in te schakelen. Naarmate je meer bekend raakt met alle opties, is het altijd nog mogelijk om meer van de hulpmiddelen uit te schakelen. Het is wel even puzzelen wat de beste opties zijn om comfortabel mee rijden in het begin.

Als casual racer zit ik dus wel gebeiteld. Een ander aspect kan echter nog steeds een afschrikwekkend effect hebben. En dat is namelijk de massa aan auto's die tot je beschikking staan in Race 07. Naast de WTCC auto's uit het '07 en '06 seizoen is er de mogelijkheid om uit auto's te kiezen die thuishoren in de meest uiteenlopende echt bestaande raceklassen. Voor de top in performance is te kiezen uit open raceklassen als de F3000 en Formula BMW. Voor lagere snelheden zijn er de Mini's. Er tussenin zitten de skelter-achtige Caterhams en Radicals. Voor de old-skool liefhebbers is er zelfs te kiezen uit de Alfa Romeo en BMW M3 die in het WTCC meededen van 1987. Voor elk van deze klassen zijn de officiële licenties verkregen, dus je kunt met je favoriete team en coureur racen. De fans van Tom Coronel kunnen in ieder geval juichen.

Het aanbod aan circuits is tevens indrukwekkend, hoewel je hiervoor wel grotendeels vastzit aan circuits en variaties daarop uit het WTCC kampioenschap. Gezien de grote variatie aan auto's in de game was het misschien ook wat leuker geweest om deze auto's op de wat minder doorsnee circuits te kunnen laten rijden.

Als je wilt racen heb je meteen de beschikking over alle auto's. Ook worden je zonder enige tierlantijnen de opties aangeboden die je nodig hebt om een race te beginnen. Enkele races zijn te rijden, al dan niet met test- en kwalificatieronden en enkele of dubbele races. Tijdritten zijn ook te doen met als mogelijkheid je eigen tijd te uploaden naar een centrale server. Daarnaast wordt de mogelijkheid gegeven om naar hartelust je auto te testen en te tunen in een oefenmode. Het enige gevoel van progressie dat je kunt krijgen komt in de vorm van een Championship mode. Hierin is het mogelijk om met alle raceklassen een raceseizoen te doorlopen met alle realisme van dien. Of zonder, want je kunt in feite alles aan- en uitzetten qua opties. De nadruk ligt wederom op de WTCC klasse, want zonder iets te hoeven instellen, zijn zowel het '07 als het '06 seizoen te spelen.

Het is misschien ook wel interessant om te weten hoe het eigenlijk is om te racen in Race 07. Net als eerdere racegames van Simbin weet ook Race 07 te overtuigen. Vernieuwend kun je het ten opzichte van voorgaande games niet noemen, maar het is duidelijk dat er kleine verbeteringen zijn doorgevoerd om zowel het realisme als de immersie te vergroten. Als we het hebben over de physics van de game, kunnen misschien alleen coureurs bepalen hoe realistisch de game is. Race 07 weet met de kennis die ik zelf heb over de wetten der natuur volledig te overtuigen. Het grootste gemis zal echter wel blijven dat G-krachten niet zijn te voelen in een game. In Race 07 heeft Simbin dit weten op te lossen door de camera onder invloed van de G-krachten te laten bewegen. Standaard staat dit effect niet echt hoog, maar zet deze maar eens op 100% en je krijgt een indruk hoe het echt is om met 180km/u door een bocht te jagen om daarna zo hard mogelijk te remmen.

Tot in het kleinste detail

Immersie wordt verder toegevoegd door kleine effecten met grote gevolgen. Zo zal de vooruit van je auto of het vizier van je helm (in de open auto's) naarmate de race vordert vies worden. Niet alleen met vuil en roet, maar ook met vliegen en ander ongedierte dat het lef heeft zich te meten met je auto. Een ander aspect dat niet nieuw is, zijn de dynamische weerseffecten. Terwijl de consoleracers sinds kort pas gebruik beginnen te maken van zulke features, is dit in de games van Simbin al een tijdje gesneden koek. Wederom weten ze dit aspect goed neer te zetten door het weggedrag van de auto's overtuigend te laten veranderen tijdens de wisselende omstandigheden. Zoals eerder al werd genoemd, zijn allerlei hulpmiddelen in te schaken die moeten voorkomen dat je van de weg raakt. De auto is met alle hulpmiddelen aan echter nog steeds onderhevig aan de wetten der natuur, dus te hard en te laat remmen resulteert nog steeds in een massa onderstuur en een bezoekje aan de grindbak. Zeker in de minder optimale omstandigheden.

De AI weet ook te overtuigen. Het is goed om te zien dat de tegenstander zich bewust lijkt te zijn van jouw acties. En om de menselijkheid wat te vergroten, is de AI zeker niet terughoudend in gevechten met andere tegenstanders. Het wil zelfs voorkomen dat een tegenstander die voor ligt onverwacht een fout maakt, waar je gebruik van kunt maken.

Als je toch genoeg krijgt van de AI en wilt weten wat je werkelijk waard bent, kun je altijd nog de online mode proberen. Online doet de game wat het moet doen zonder veel poespas. Het is mogelijk zelf races op te zetten of in te loggen op servers (ook dedicated) van anderen. Jammer is wel dat de Race 07 niet de mogelijkheid ondersteunt om matches op te zetten die bestaan uit meerdere races op verschillende tracks. Het standaard format van twee races op één track is wel weer mogelijk. Voor meer langdurige toernooien zul je toch naar één van de community sites moeten gaan. Handig is wel dat Race 07 je de links naar de sites via een in-game optie geeft, zodat je zelf niet hoeft te zoeken.

Audiovisueel zijn er games op de markt die het beter doen dan Race 07. Dit kan uitgelegd worden doordat de game nog steeds gebruik maakt van een oudere engine, maar het wordt toch duidelijk dat enige vernieuwing nodig is. Effecten zoals regen voelen wat magertjes aan als je overtuigd wil worden door het realisme. Ook zien de circuits er een beetje mat uit. Natuurlijk blinken circuits niet uit in hun variatie in omgevingen, maar in Race 07 springt het geheel er niet uit. Het geluid is overigens nog steeds zeer goed. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het enorme detail dat er vanuit gaat. Werkelijk elk geluid dat je aan boord van een raceauto kunt horen, is ook aanwezig in Race 07. Vooral bij de auto's met gesloten cockpit zijn alle rateltjes en kraakjes te horen. Vreemd eigenlijk, dat het geluid van racebolides bij andere games nu pas overtuigend is geworden, terwijl dit in Race 07 en eerdere games van Simbin al jaren van het hoogste niveau is.

Verder is er eigenlijk maar weinig te zeggen over Race 07. Vooral ook omdat het een racegame is die al het onnodige weglaat en zich vooral focust op waar het om gaat, namelijk racen. Behalve op grafisch gebied, heeft ontwikkelaar Simbin de game als een zeer complete game neer te zetten. Vooral het aanbod en variatie aan auto's is zeer welkom in het anders nogal droge sim segment. Samen met de opties om het racen makkelijker te maken, zal dit ook de casual gamer aanspreken. Vergis je echter niet. Race 07 blijft een ware sim: makkelijk wordt het nooit.