Preview: Super Mario Galaxy (hands-on)

Er is veel geklaag en gedoe over de nieuwe richting die Nintendo is opgegaan, want met de Wii heeft het bedrijf de mainstreammarkt aangeboord. De ‘hardcore gamers’ voelen zich hierdoor wat in de steek gelaten, maar gelukkig blijft Nintendo wel komen met vertrouwde franchises als Zelda, Metroid en natuurlijk Mario. Van die laatste held komt over enkele maanden Super Mario Galaxy uit en wij hebben alvast een sprong in de ruimte genomen.

Super Mario Galaxy

Er is veel geklaag en gedoe over de nieuwe richting die Nintendo is opgegaan, want met de Wii heeft het bedrijf de mainstreammarkt aangeboord. De ‘hardcore gamers’ voelen zich hierdoor wat in de steek gelaten, maar gelukkig blijft Nintendo wel komen met vertrouwde franchises als Zelda, Metroid en natuurlijk Mario. Van die laatste held komt over enkele maanden Super Mario Galaxy uit en wij hebben alvast een sprong in de ruimte genomen.

Volgens Nintendo zelf wordt Super Mario Galaxy de echte opvolger van Super Mario 64. Super Mario Sunshine voor de Gamecube wordt dus buiten beschouwing gelaten en dat is misschien maar goed ook. Niet dat het spel slecht was, maar de enige grote vernieuwing was, naast de mooie graphics, een waterspuit waarmee je een smerige wereld moest schoonspuiten. Het spel had lang niet de impact die Super Mario 64 wel had, en hoewel Super Mario Galaxy geen sprong van 2D naar 3D maakt, biedt het genoeg vernieuwing om de serie weer een heel nieuw leven in te blazen.


Onze demo start met een soort tutorial waarin je de besturing wordt uitgelegd door een drietal konijntjes. Deze springgrage beestjes moet je achterna rennen om ze te vangen zodat je daarna verder kunt. Super Mario Galaxy blijft trouw aan de oude Mario-titels. Je zult je over werelden moeten bewegen, platforms en obstakels moeten overwinnen, muntjes moeten verzamelen, vijanden moeten verslaan en uiteraard uiteindelijk de prinses redden. Nieuwe toevoegingen aan dit oude concept geven het spel echter een heel nieuwe dimensie.

De meest logische vernieuwing, gezien het spel op Wii uitkomt, is de besturing. Mario bestuur je met de analoge stick op de nunshuck en met de A-knop maak je een sprong. Zo moet je nog steeds tegen blokjes boven je hoofd springen voor muntjes en kun je vijanden pletten door er op te springen. Toch zal je in Super Mario Galaxy eerder gebruik maken van een Spin Attack door het schudden van de Wii-afstandsbediening. Hierdoor schiet je de vijanden als het ware de ruimte in.


Super Mario Galaxy speelt zich namelijk volledig af in de ruimte en dat betekent dat je langs allerlei kleine planeetjes mag hoppen. Elke planeet is als het ware een bal met een eigen zwaartekracht. Je kunt alle kanten op rennen en de planeten verschillen van hele kleine balletjes tot grote werelden, waarbij je direct weer het oude Super Mario gevoel krijgt. Lastig is wel dat je niet altijd goed kunt zien waar je heen loopt. Dit kan vervelend zijn als in het midden van de planeet een zwart gat zit, waar je uiteraard niet in wilt vallen.

In onze korte ruimtereis kwamen we onder andere op een bijenplaneet vol met groen en bloemetjes, maar ook op een komeetachtig ding waar een zwart gat je graag op wil slurpen. Even later zit je weer op een technologische planeet waar snoeren je om het lijf vliegen en je zelfs aan de binnenkant van de planeet bezig kunt gaan. Ook was er nog een planeetje met een kasteel en een planeet met een groot ei. Uit het ei sprong weer een draak en voor je het weet zit je weer midden in een bossfight.


Om je beter tegen de vijanden op die planeten te verdedigen, kun je net als muntjes ook sterretjes verzamelen. Deze sterretjes zijn op verschillende plekken in de wereld te vinden en worden net als de muntjes bijgehouden in een teller. Het leuke van deze sterretjes is dat je ze op vijanden af kunt vuren zodat ze eventjes in de war zijn en jij ze een mep kunt verkopen. Als een tweede speler mee doet kan hij ook de controle nemen over die sterretjes en hoef jij je enkel zorgen te maken over Mario.

Tussen de werelden door spring je door middel van een soort sterrenkanon die je exact richting een planeet schiet. Je kunt dus niet zelf bepalen waar je heen geschoten wordt en je kunt ook niet zomaar weer terug. In de demo konden we pas weggeschoten worden nadat we alle belangrijke dingen op de planeet hadden verzameld. Hierdoor voelt het spel nog wel erg lineair aan, maar dat zijn we ook wel gewend van Mario.


Mario zal zich overigens in het spel zich op een aantal nieuwe manieren vermommen. We speelden een level waarin hij zich in een bijenpakje hees om vervolgens korte afstanden te kunnen vliegen. Tevens kan hij als bij op bloemen staan en raakt hij door aanraking van water zijn bijenpakje weer kwijt. Gelukkig zijn er dan de bruingeel gestreepte paddestoelen om de bij in Mario weer terug te vinden. Door de verschillende pakjes en de vele verschillende werelden kan het spel ontzettend veel afwisseling bieden. Qua lengte zal het ook wel goed zitten, want na een tijdje spelen hadden we eindelijk één ster te pakken en er zullen uiteindelijk zo’n 100 sterren te verzamelen zijn.

Super Mario Galaxy is ontzettend fun en laat zich makkelijk spelen en besturen. Het is duidelijk dat Nintendo met het spel tegelijk een hardcore, maar ook een mainstream publiek wil aanspreken. Een lastige opgave, maar het spel heeft alles in zich om dit te verwezenlijken. Hoe dit uitpakt zien we vanaf 16 november.
Tip de redactie