Preview: Metroid Prime 3: Corruption (hands-on)

Samus Aran heeft in de Metroid-games behoorlijke transities ondergaan. Van de ene naar de andere console, van zwart-wit naar kleur en in 2003 misschien wel de belangrijkste transitie: van 2D naar 3D. De game bleek zo vernieuwend te zijn dat het een gehele nieuwe titel kreeg: Metroid Prime. Samen met het vervolg, dat anderhalf jaar later kwam, behoorde de games tot de top van de Gamecube. Inmiddels is Metorid klaar voor de volgende transitie: van controller- naar bewegingsbesturing.

Metroid Prime 3: Corruption (hands-on)


Samus Aran heeft in de Metroid-games behoorlijke transities ondergaan. Van de ene naar de andere console, van zwart-wit naar kleur en in 2003 misschien wel de belangrijkste transitie: van 2D naar 3D. De game bleek zo vernieuwend te zijn dat het een gehele nieuwe titel kreeg: Metroid Prime. Samen met het vervolg, dat anderhalf jaar later kwam, behoorde de games tot de top van de Gamecube. Inmiddels is Metorid klaar voor de volgende transitie: van controller- naar bewegingsbesturing.

De besturing lijkt misschien niet zo belangrijk, maar nu we het spel zelf gespeeld hebben blijkt het toch van groot belang. We hebben alleen het eerste stuk van de game kunnen spelen, maar op die manier toch goed aan de besturing kunnen voelen. De nunchuck en Wii-afstandsbediening werken eigenlijk als de twee armen van Samus. De Wii-afstandsbediening is uiteraard de gun en met de linkerhand kun je bijvoorbeeld rotzooi weghalen met je grapple-beam. Je lockt op hetgeen wat je weg wil halen, maakt een werpbeweging met de nunchuck en trekt het weg.


Het grootste punt van gewenning is nog wel het richten. Bij Metroid Prime ben je gewend om te locken op je vijanden en te schieten. Je kon niet richten, omdat er geen gebruik werd gemaakt van de tweede analoge stick. Bij Metroid Prime 3 is dit helemaal anders. Je kunt nog steeds locken op je vijanden en er omheen strafen, maar ondertussen heb je volledige vrijheid in het richten. Dit is duidelijk moeilijker, maar heeft wel opties voor nieuwe vijanden en puzzels.

Deze extra precisie wordt direct aan het werk gezet, omdat je bijvoorbeeld bepaalde deuren moet openen door snel achter in kleine ronde gaatjes te schieten. Ook zijn er formaties aan vijanden waarbij elke vijand een eigen schild heeft. Niet alle vijanden kunnen echter tegelijk hun schild ophouden, dus wordt er telkens gewisseld. Snelle reactie geboden om diegene zonder schild te raken.


Eigenlijk lijkt Metroid Prime 3 nog ontzettend veel op het origineel. Qua uiterlijk en gameplay is er niet ontzettend veel veranderd en dit is niet zozeer een heel negatief punt, omdat het originele spel bijzonder goed werd ontvangen en fans van de games alleen maar meer van hetzelfde willen. Door de nieuwe besturing beleef je het spel echter wel anders, omdat je meer betrokken bent bij het personage Samus.

Wat vooral opvalt, is dat er veel meer aan de hand is in de wereld. Sowieso zijn er meer tussenfilmpjes die het verhaal vertellen zonder je echt uit het spel te halen, maar er zijn ook veel voorgeprogrammeerde evenementen om de speelervaring spannend te houden. Denk hierbij aan buizen die naar beneden komen donderen als jij net aan komt lopen. Tevens helpen er deze keer allerlei andere personages je in de strijd. Niet alleen de overige bounty-hunters, maar ook soldaten staan klaar om je een handje te helpen. Op een gegeven moment zie je zelfs Ridley (een soort draak) in de verte langs vliegen en een gebouw aanvallen. Even later houdt hij jou tegen als je als bal door een buis probeert te rollen.


Als je Metroid Prime 3 zou vergelijken met HD-games op de Xbox 360 of PlayStation 3, dan zou er weinig indrukwekkends te vinden zijn. Gezien de kracht van de Wii heeft Retro Studios echter alles uit het apparaat weten te persen en het ziet er dan ook vrij behoorlijk uit. Toch zullen we het vooral van de sfeer en het leveldesign moeten hebben en of dat consequent goed zit in de rest van het spel zullen we pas volgende maand zien als het uit komt. Voor meer informatie over het verhaal en de overige nieuwe gameplayelementen kun je nog onze hands-off lezen.
Tip de redactie