Preview: Jeanne d'Arc

De naam Jeanne d’Arc doet waarschijnlijk wel een belletje rinkelen. Mocht het dat niet doen, dan heb je tijdens de lessen geschiedenis waarschijnlijk steeds belangrijkere dingen aan je kop gehad dat opletten. Voel je niet schuldig door het missen van deze historische kennis, ontwikkelaar Level 5 heeft namelijk besloten om de jeugd wat cultuur bij te brengen door een spel rond de Franse heldin te maken. Verwacht echter geen saaie tijdsbalken of datumlijsten, Jeanne d’Arc is een tactische Japanse RPG voor de PSP waarin magie, monsters en wapens de hoofdrol vertolken.

Historisch oncorrect maar toch plezierig

Het verhaal van Jeanne d’Arc speelt zich, net zoals in de geschiedenisboeken, in Frankrijk af tijdens de periode dat de Fransen het aan de stok hadden met de Engelsen. Heel diep gaan we nog niet op het plot ingaan, maar het komt er op neer dat we met de heldhaftige Jeanne op pad moeten gaan in een strijd tegen de onderdanen van het kwade. Ontwikkelaar Level 5 heeft het bekende verhaal echter wat aangepast door, om een voorbeeld te geven, monsters in het spel te stoppen en door Jeanne de mogelijkheid te geven om te transformeren. Doordat de Franse meid in het bezit is van een mysterieuze armband kan ze van gedaante veranderen, bijvoorbeeld naar dat van een witte, heilige ridder.

Nadat zo’n transformatie heeft plaatsgevonden zal Jeanne er niet alleen stoer uitzien, ook haar vaardigheden zijn opeens helemaal anders. Als Holy Knight kan ze bijvoorbeeld meerdere beurten achter elkaar vijanden aanvallen en is het mogelijk om een groter aantal vakjes per keer te bewandelen. Inderdaad, Jeanne d’Arc is een turn-based game waarin je de personages moet laten bewegen op een soort fantasievolle versie van een schaakbord, de genoemde vakjes. Tel daarbij op dat we te maken hebben met een Japanse RPG en de vergelijking met Final Fantasy Tactics is snel gemaakt.

Het is overduidelijk dat Level 5 goed gekeken heeft naar de tactische RPG van Square Enix, heel wat elementen uit die game zijn ook in Jeanne d’Arc terug te vinden. Toch ziet het ernaar uit dat de ontwikkelaar ook wat nieuwe dingen aan het genre heeft willen toevoegen, al lijkt het op dit moment vooral om kleine aanpassingen te gaan. Zo kregen we te zien hoe je door je personages samen in een formatie te plaatsen, een soort van verdedigende muur kunt vormen tegen vijandige aanvallen. In hoeverre Jeanne d’Arc verfrissend zal aanvoelen laten we graag nog even in het midden, het is nog wat vroeg om daar nu al een definitief oordeel over te vellen. Iets waar we wel al zeker over mogen zijn is dat dit spel er grafisch indrukwekkend uitziet.

Vooral de tussenfilmpjes die op regelmatige basis in het spel opduiken zien er erg knap uit. In ware mangastijl krijgen we alle belangrijke gebeurtenissen uit het verhaal te zien, compleet met Engelstalige stemmen die, raar maar waar, opvallend leuk in de oren klinken. Ook de eigenlijke gevechten zien er verzorgd en kleurrijk uit, net zoals alle aanvallen ook voorzien zijn van de nodige flitsende effecten om de speler aan het scherm te kluisteren. Het is leuk om te zien dat Level 5 niet zomaar snel tussen wat projecten door een handheldgame in elkaar heeft geflanst, maar echt de tijd heeft genomen om er (op het eerste gezicht) iets leuks van te maken.

Je zult trouwens ondertussen wel doorhebben dat men de geschiedenis dusdanig heeft aangedikt om het geheel lekker sappig te maken, maar ons hoor je niet klagen. Level 5 heeft in het verleden al enkele knappe verhalen aan de man gebracht in games als Dark Cloud en Rogue Galaxy, waardoor we ze het voordeel van de twijfel geven omtrent het ‘aanpassen’ van een reeds interessante historie. Het enige spijtige aan heel de zaak is dat er op dit moment nog steeds geen zekerheid bestaat of Jeanne d’Arc wel naar Europa zal afzakken. Wij hopen alleszins van wel, de PSP kan wel wat leuke RPG’s gebruiken.