Toekomst van de MMO op de Xbox 360 krijgt vorm

Onlangs heeft Microsoft op Gamefest 2007 wat meer informatie losgelaten over de toekomst van MMO's op de Xbox 360. Om te beginnen liet men weten dat ontwikkelaars die graag een MMO voor de console van Microsoft willen maken het recht hebben om de consument te verplichten een harde schijf voor de Xbox 360 in huis te hebben. Microsoft verplicht de geïnteresseerde ontwikkelaar dan weer om steeds duidelijk aan te geven hoeveel plaats de consument op zijn harde schijf zal moeten hebben om de MMO te kunnen spelen. Het moeilijke hieraan is dat de ontwikkelaar in kwestie niet enkel rekening moet houden met het aantal gigabyte dat zijn spel zal vereisen, ook toekomstige updates en patches moeten al op voorhand aan Microsoft doorgegeven worden zodat men precies weet hoeveel plaats je op de harde schijf van de Xbox 360 zal nodig hebben.

Onlangs heeft Microsoft op Gamefest 2007 wat meer informatie losgelaten over de toekomst van MMO's op de Xbox 360. Om te beginnen liet men weten dat ontwikkelaars die graag een MMO voor de console van Microsoft willen maken het recht hebben om de consument te verplichten een harde schijf voor de Xbox 360 in huis te hebben. Microsoft verplicht de geïnteresseerde ontwikkelaar dan weer om steeds duidelijk aan te geven hoeveel plaats de consument op zijn harde schijf zal moeten hebben om de MMO te kunnen spelen. Het moeilijke hieraan is dat de ontwikkelaar in kwestie niet enkel rekening moet houden met het aantal gigabyte dat zijn spel zal vereisen, ook toekomstige updates en patches moeten al op voorhand aan Microsoft doorgegeven worden zodat men precies weet hoeveel plaats je op de harde schijf van de Xbox 360 zal nodig hebben.

Deze 'beperking' is vooral toe te schrijven aan de gelimiteerde mogelijkheden van de harde schijf van de Xbox 360. Deze moet namelijk, naast het voorzien van de nodige data voor de zo'n MMO, ook nog een heleboel andere dingen doen. Toch is er een mogelijkheid voor ontwikkelaar om de regels lichtjes te ontwijken. Microsoft laat het toe dat een MMO uiteindelijk toch meer plaats op de harde schijf zal innemen dan origineel voorzien, als ontwikkelaars in de vorm van tegenprestatie het mogelijk maken dat hun spel gedowngrade kan worden.


Waarschijnlijk een handig stukje hardware tijdens het spelen van een MMO

Microsoft wil hiermee zeggen dat, mocht een spel over zijn origineel aangegeven limiet qua opslagruimte gaan, de MMO in kwestie zo aangepast kan worden dat er uiteindelijk toch minder ruimte ingenomen zal worden op de harde schijf. Ontwikkelaars moeten het bijvoorbeeld mogelijk maken om de speler de keuze te geven om een lagere resolutie in te stellen en bepaalde aspecten van het spel via een server te laten streamen, wat natuurlijk zal zorgen voor aanzienlijk langere laadtijden.

Qua prijs liet Microsoft ook reeds wat dingen vallen. Mensen die op hun Xbox 360 een MMO willen spelen zullen genoeg hebben aan een Silver-subscription voor Xbox Live, een upgrade naar Gold zal niet nodig zijn. Wat echter wel vereist zal worden is dat spelers een aparte prijs betalen om de MMO in kwestie te spelen, zoals dat meestal het geval is. Ten slotte liet Microsoft nog weten dat deze plannen nog niet definitief zijn. Men hoopt echter wel om in de eerste helft van 2008 de eerste titels te zien opduiken die gebruik maken van de harde schijf van de Xbox 360.

Met dank aan Sneaky Snake voor het melden van dit nieuws
Tip de redactie