Rise & Fall: Civilizations at War

De klassieke oudheid levert onnoemelijk veel materiaal voor videogames. Vooral de veldslagen die meer dan twee millenia geleden plaats hebben gevonden, spreken tot de verbeelding. Dat levert regelmatig mooie actievolle strategie op, al is een en ander in Rise & Fall: Civilizations at War op een aardig actie-element na wel heel erg volgens de formule uitgewerkt.

De speler kan kiezen om te spelen als een van vier volkeren: de Grieken, de Romeinen, de Perzen en de Egyptenaren. Bij ieder van die volkeren horen bouw- en vechtmethodes alsmede helden, zoals Julius Caesar en Alexander de Grote.

Die helden spelen een rol in het actie-element van Rise & Fall: af en toe wordt er op een van hen ingezoomd en moet de speler hem (of haar, in het geval van Cleopatra) direct besturen. Er zijn zelfs hele missies die vanuit de ogen van een held aangegaan moeten worden. Missies die helaas wel weer iets te frustrerend kunnen zijn.

Formulewerk

De rest van het spel is formulewerk. De speler bouwt een stad en een leger op en stuurt de manschappen er vervolgens op uit om de strijd aan te gaan. Het maken van formaties en het aansturen van de eenheden werkt wat chaotisch en ook de beeldkwaliteit valt wat tegen; behalve voor wie op een monster-pc zit te spelen. Geen totale misser dit spel, maar ook niet de game die het had kunnen zijn.

Power Unlimited: "Rise & Fall probeert heldhaftig nieuwe ideeën uit, maar gaat roemloos ten onder."

Ontwikkelaar: Midway
Platform: pc

Tip de redactie